Hvis I kan holde ferie hen mod midten af juli og egentlig ikke har bestemt jer for, hvor rejsen skal gå hen, er mulighederne for en superbillig flybillet rigtigt gode lige for tiden.
Faktisk er 22 destinationer fra danske lufthavne billigere end nogensinde før – når afrejsen foregår i uge 28. Den går fra den 8. til 15. juli.
Her kan man bl.a. flyve fra København til London tur/retur for kun 148 kroner, fra Billund til Berlin og hjem igen for 190 kroner, mens en returbillet mellem København og Bangkok fås for 4.076 kroner.
De nye tal stammer fra Dansk Flyprisindex, der udgives af pris-sammenlignings-siden www.travelmarket.dk.
Dansk Flyprisindex overvåger prisen på hundreder af flyruter, der udgår fra danske lufthavne. Desuden er Hamburg taget med i oversigten, fordi mange jyder bruger den tyske hansestad til at rejse fra.
Indekset har fundet 22 destinationer, hvor billet-priserne aldrig har været så lave til i uge 28 af året. Priserne kan variere fra uge til uge eller dag til dag, men netop i begyndelsen af juli er mange danskere undervejs med rejse-bestillinger. Enten har de ikke kunnet beslutte sig til et feriemål, da efterspørgslen var størst i juni – eller de tager gerne chancen med en afbudsrejse.
Ifølge adm direktør Ole Stouby fra Travelmarket kan man tydeligt se, at der er overkapacitet hos flyselskaber og rejseudbydere. De har flere rejser end kunder lige nu:
”Selvom billetpriserne altid er højere her i højsæsonen og juli, er det ikke svært at finde et rigtig godt tilbud. Det gælder i høj grad også afbuds-rejser, hvor priserne er lave, uanset om man går efter de helt billige rejser til to- og tre-stjernede hoteller, eller man vil forkæle sig med et mere luksuriøst ferie-ophold fire stjerner eller derover,” forklarer Ole Stoubye.
For mange fly til for få passagerer
Topcheferne for flere store flyselskaber har været ude med meldinger om, at konkurrencen er benhård og overkapaciteten stor. Det presser priserne hårdere end i f.eks. 2017 og 2018.
Overkapaciteten opstår bl.a, når nye flyselskaber presser sig ind på ruter, der allerede er pænt dækket af flere andre selskaber.
Københavns Lufthavn oplevede det f.eks. på ruten til Wien for nylig, hvor priserne er dykket på grund af øget konkurrence.
Det har godt nok fået flere passagerer til at rejse til og fra den østrigske hovedstad. Men samtidig har den seneste nye rival på ruten – det spansk/engelske lavpris-selskab Level – allerede opgivet efter få måneder. Konkurrencen fra bl.a. Lufthansa-ejede Austrian og fra det Ryanair-ejede Lauda var simpelthen for hård.
Det bliver spændende at se, om vi kommer til at se noget lignende til efteråret, når Norwegian åbner en ny rute fra København til den tyske stor-lufthavn München. Den rute har ellers været hjemmebane for SAS og Lufthansa.
Klima-aktivister ikke så stærke i DK
I Sverige mærker SAS i øjeblikket en grøn miljø-ånde i nakken, efter at den 16-årige klima-aktivist Greta Thunberg har fået fat i rigtigt mange svenskere og deres rejsevaner.
Thunberg-effekten har bl.a. skabt fænomenet ”flygg-skam” på den anden side af Øresund. Det betyder, at man er flov over at bruge fly til sine rejser, fordi de forurener luften mere end andre transportmidler og dermed belaster både personens og landets CO2 regnskab.
Resultatet er, at tusinder af svenskere har droppet at rejse med fly – og dét er noget, som SAS kan mærke på sine regnskaber.
I Tyskland frygter flyselskaberne en lignende effekt, der samtidig er blevet forstærket af ”Dieselgate” skandalen med manipulerede bilmotorer.
En prøve-afstemning blandt unge tyske vælgere under 30 år viste i sidste uge, at over 40 pct. af dem ville sætte deres kryds ved ”De grønne”. Miljø-partiet ville dermed være større end Tysklands nuværende regerings-koalition af CDU, CSU og socialdemokrater.
Den erfarne rejsemand Ole Stouby fra Travelmarket.dk regner dog ikke med, at vi vil opleve en svensk udvikling på det danske marked:
”Danskere plejer ikke at reagere så stærkt som svenskere. Muligvis kommer vi til at opleve, at nogle få flytter fra vinger til skinner. Foreløbig kan vi ikke registrere, at interessen for flyrejser falder i Danmark. Snarere tværtimod,” siger Ole Stouby.
Han synes i øvrigt, at det er en god idé, at flyselskaber som SAS og rejse-arrangører som Spies er begyndt at klima-kompensere deres flybilletter. Med andre ord betaler de et beløb til et grønt projekt for hvert sæde, de sælger i deres fly:
”Det er fint, at rejse-arrangører og flyselskaber tager et ansvar. Klima-diskussionen skal ikke gå ud over passagererne. Det er ikke dem, der forurener,” mener Travelmarkets direktør.
Flyskatter skræmmer ikke
Ud over ”flygg-skam” giver svenskerne indførte flyskatter skylden for, at folk vil flyve mindre end før.
Flyskatter står også højt på dagsordenen i Danmark lige nu. Flere partier, der forhandler om at gå i regering, har været ude med tanker om at indføre danske flyskatter.
EU diskuterer ligeledes flyskatter. I givet fald skal den rulles ud i hele Europa. Holland gider ikke vente på EU og har allerede annonceret skatter på flyrejser.
Ole Stouby fra Travelmarket mener ikke, at skatter vil få rejsende til at droppe flyet. En mindre prisstigning pr. billet betyder ikke noget:
”Priserne er i forvejen så langt nede, at folk næppe vil lade sig påvirke af en flyskat. Det ser vi også i Sverige, hvor salget af flybilletter er faldet en smule, men ingen kan bevise, at det skyldes skatterne.” mener rejse-eksperten.
Her er det meget billigt at flyve
Som nævnt har Dansk Flyprisindex og Travelmarket,dk fundet 22 ruter, der aldrig før har haft så lave priser i uge 28:
Europa
- København – Barcelona t/r – 1.198 kr.
- Hamburg – Barcelona t/r – 809 kr.
- København – Berlin t/r – 477 kr.
- Billund – Berlin t/r – 190 kr.
- København – London t/r – 194 kr.
- Billund – London t/r – 248 kr.
- Hamburg – Oslo t/r – 415 kr.
- København – Prag t/r – 390 kr.
- Billund – Prag t/r – 455 kr.
- København – Wien t/r – 549 kr.
- Billund – Wien t/r – 624 kr.
Interkontinentale ruter:
- København – Bangkok t/r – 4.076 kr.
- Billund – Bangkok t/r – 4.553 kr.
- Aalborg – Bangkok t/r – 5.183 kr.
- København – Dubai t/r – 2.338 kr.
- København – Los Angeles t/r – 4.957 kr.
- Aalborg – Los Angeles t/r – 5.084 kr.
- Billund – New York t/r – 3.866 kr.
- København – Rio de Janeiro t/r – 5.299 kr.
- København – Sydney t/r – 7.527 kr-
- Billund – Sydney t/r – 7.698 kr.
- Hamburg – Sydney t/r – 7.535 kr.
Skriv et svar