Flere store Airbus A350 fly har sat fantasien i gang i SAS’ hovedkvarter. Kunne der være nye ruter, som var oplagte til den nye generation fly?
Samtidig begynder rygterne at svirre om, at en jysk lufthavn snart vil få sin første direkte rute til USA. Om det bliver med SAS eller Norwegian, må de kommende måneder vise.
SAS vil f.eks. gerne udvide sit rutenet i Asien. Med de seks yderligere Airbus A350-900 maskiner samt nye Airbus A330 fly, der er på vej, vil det skandinaviske flyselskab have ledig kapacitet på de lange distancer.
Den kunne f.eks. udnyttes til nye non-stop ruter fra København til Sydkoreas driftige hovedstad Seoul og til en storby i Indien.
Meget tyder dog også på, at jyderne får en godbid at glæde sig til.
Både SAS og Norwegian skulle således overveje at indsætte mindre Airbus A321 fly på en første direkte rute mellem Jylland og en lufthavn på østkysten af USA. Boston lyder som en oplagt destination, men New York kunne også komme på tale.
Jyderne må i dag enten tage en omvej ad København, Hamborg, Amsterdam eller London, når de vil rejse til USA. Måske det ikke længere er nødvendigt om et år eller to.
De nye Airbus A321 fly har fået øget rækkevidden .De kan nu flyve direkte over Atlanten uden mellemlandinger undervejs.
De nye A321 LR og XLR har samtidig så relativt små, at de kan være interessante for mindre lufthavne, hvor man ikke har passager-underlag til at fylde store maskiner som Airbus A350 og A330 eller Boeing 787 Dreamliner.
Man kunne godt forestille sig, at jyske lufthavne som Billund, Aarhus og Aalborg i øjeblikket gør sig lækre over for Norwegian og SAS for at få en eventuel USA-rute.
Norwegian har i øjeblikket ingen Airbus fly i sin flåde, mens SAS er i fuld gang med at udskifte sine gamle maskiner med en ren Airbus strategi.
Norwegian har 30 styk langt-rækkende Airbus A321 LR fly i ordre hos Airbus, som nordmændene egentlig ville lease videre til andre flyselskaber.
Den aktuelle Boeing 737 MAX krise har dog fået Norwegian til at overveje, om man ikke selv skulle bruge Airbus flyene.
De kunne bl.a. erstatte de 18 MAX maskiner, som Norwegian har haft stående på jorden med flyve-forbud i snart et år.
Hvis Norwegian pusler med tanker om at gen-åbne sine lange ruter fra f.eks. Danmark til USA – og måske endda udvide med en jysk lufthavn, vil det være en streg i regningen for SAS.
Omvendt må det irritere nordmændene at høre, at SAS har planer om at udvide sit rutenet i Asien. Netop Asien er nemlig aldrig lykkes for Norwegian.
Hvis SAS gør alvor af sine tanker, kan det blive nok en streg i regningen for ærkerivalen Norwegian.
OK – nordmændene har haft ruter til Thailand, men drømmene om Kina og Japan er blevet ved – drømme.
Rusland har nemlig ikke givet Norwegian tilladelse til at flyve over sit territorium for at komme ud til Fjernøsten, sådan som SAS og Finnair gør.
I de senere dage har SAS og Norwegian oplevet store fald i aktie-kurserne, fordi investorer er bange for de konsekvenser, som den farlige virus kan have på flyselskabernes forretning….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar