Civile passager- og fragtfly står for mellem to og tre procent af CO₂ forureningen, der har med-indflydelse på de klima-forandringer, vi oplever i verden.
Flyfabrikker og -selskaber har i årevis arbejdet på at nedsætte deres forurening og forbedre deresCO₂ balance.
Især bliver der investeret penge i mere benzin-økonomiske fly, alternativ bio-brændstof og elektriske motorer. Desværre vil det nok tage et godt stykke tid, inden alle fly er CO2 neutrale.
Google forsøger nu med en ny online søgefunktion i sit Travel afsnit. Den viser brugerne, hvilke fly der har den laveste CO₂ belastning fra start til landing.
På samme måde, som man allerede i dag kan søge på f.eks. priser og antal mellemlandinger for en given flyrejse, kan man nu bede Google om at vise flyenes forurening på den pågældende rute. Den laveste CO₂ belastning fremhæves i grønt.
Google bruger data fra det europæiske miljø-agentur som grundlag for sine bedømmelser. Desuden indhenter søgemaskinen informationer fra flyselskaber, lufthavne og andre kilder.
Disse data kan f.eks. vise flytype, flyets alder og flyets typiske forurening. Desuden indregnes flyets gennemsnits-hastighed, flyvehøjde og afstanden mellem afrejse- og ankomst-lufthavn.
På illustrationen har vi bedt om en flybillet fra København til London via Google Travel. Den afslører, at SAS flyene forurener mindst med 118 kilo på en nonstop flyvning. British Airways belaster med otte kilo mere og easyJet med 20 kilo ekstra.
Helt gal bliver den, hvis man søger efter meget billige billetter, der kan medføre en mellemlanding. Mens priserne falder, stiger CO₂ belastningen voldsomt, fordi man flyver en omvej med mange flere kilometer i luften.
Sådan er situationen ikke, hvis man søger på en meget længere flyvetur fra København til f.eks. New York.
Her belaster SAS’ nonstop rute med 815 kilo CO2 over 100 kilo mere end med KLM til Amsterdam, hvor man skifter fly til Delta Air Lines. (711 kilo CO₂ . Også en omvej med Finnair og et skifte til American Airlines giver en lavere CO₂ forurening end SAS’ direkte rute – 773 kilo.
Det nye CO₂ værktøj til ruteflyvninger kommer kun få uger efter, at Google introducerede en søgning på ”øko-certificerede” hoteller….
(Indledningsfoto til artiklen: Shoval Zonnis / Pexels)
Skriv et svar