Det er ikke kun i Danmark, hvor politikerne snakker om at oprette flyruter, hvor motorerne skal køre på grønt brændstof, SAF eller bio-kerosin. Kært barn har mange navne.
Mange flyselskaber har også travlt med at blande bære-dygtigt benzin med det normale brændstof i tankene. 50 procent er normalt overgrænsen for, hvad motorfabrikanterne accepterer.
Problemet er imidlertid, at produktionen af SAF – Sustainable Aviation Fuel – slet ikke kan følge med efterspørgslen. I øjeblikket kan fabrikationen måske dække 1/1.000 af behovet alene i Europa.
Ikke desto mindre vil vi allerede i 2023 se den første langdistance ruteflyvning over Atlanten med udelukkende SAF i tankene.
Det er det britiske flyselskab Virgin Atlantic, som vil gennemføre den grønne rejse med en Boeing 787 Dreamliner mellem Londons Heathrow lufthavn og JFK i New York.
Den præcise dato er endnu ikke offentliggjort, men den første flyvetur bliver uden tvivl eftertragtet at tage med på. Både hos politikere og klima-aktivister som f.eks. svenske Greta Thunberg, der hidtil har nægtet at tage fly på sine mange rejser verden rundt.
Den første SAF-baserede langdistance flyvning får fuld opbakning af den britiske regering. Den har doneret op til en million britiske pund – ca. kroner – for, at projektet hos Virgin Atlantic kan gennemføres.
England vil gerne profilere sig som landet med de grønneste flyruter. Desuden forventer briterne, at der alene i Storbritannien kan opbygges en ny SAF industri med 5.200 arbejdspladser frem til 2035.
SAF kan bl.a. fremstilles af gammel spiseolie eller affald fra land- og skovbrug. Det grønne brændstof skal give 70 procent lavere CO₂ belastning end konventionelt kerosin til jetmotorer.
SAF kan eventuelt suppleres med eller erstattes af syntetisk brændstof. Det fremstilles bl.a. af brint og CO₂ fra atmosfæren. På den måde kan en flyvning – i hvert fald rent teoretisk – blive 100 procent CO₂ neutral….
(Indledningsfoto til artiklen: Foto Lukas Souza / Unsplash)
Skriv et svar