De fleste flyselskaber skubber skylden for utallige forsinkede og aflyste afgange hen over sommeren på strejkende flyveledere i flere europæiske lande.
Den krise ser ud til at have været overstået i august, for verdens mest punklige flyselskab er nemlig lige nu hollandske KLM. Spanske Iberia kommer ind på en flot global tredjeplads.
Informationerne stammer fra det britiske konsulentfirma Flightstats, der holder et vågent øje med udviklingen hos både flyselskaber og lufthavne.
Lander et fly på en international rute mere end 15 minutter forsinket i sin ankomst-lufthavn, bliver det registreret som en forsinkelse hos Flightstats.
I KLM’s tilfælde ankom flyene i august til tiden i 86,5 pct. af tilfældene. Med andre ord var kun 13,5 pct. forsinket i mere end et kvarter.
Hos de europæiske flyselskaber placerede SAS sig på en sjette-plads i punktlighed. Lidt over tre af fire SAS passagerfly ankom til tiden i august.
Til sammenligning landede Lufthansa helt nede på en 15. plads med kun syv af ti fly til tiden (69,55 pct).
Helt galt gik det for Icelandair, hvor kun 57,23 pct. af maskinerne landede med mindre end et kvarters forsinkelse. Det giver en kedelig 23. plads i Europa.
Her er Top-10 listen over de mest punktlige flyselskaber i Europa i august:
- KLM – 86,52 pct.
- Iberia – 83,09 pct.
- Finnair – 81,13 pct.
- Al Italia – 78,43 pct.
- Norwegian – 78,29 pct.
- SAS – 77,79 pct.
- Austrian – 76,38 pct.
- British Airways – 75,09 pct.
- Air Europa – 75,02 pct.
- Ukraine International – 74,67 pct.
Norwegians placering skal tages med et gran salt. Flightstats fører nemlig de norske lavpris-specialister som to selskaber.
Norwegian Air Shuttle ligger på den flotte femteplads, mens Norwegian Air International er knap så punktlig på en 13. plads med 70,33 pct. fly ankommet til tiden.
Flightstats skaber yderligere forvirring ved også at lade Norwegian Air Shuttle optræde på en separat hitliste over de mest præcise lavpris-selskaber i Europa, men ikke Norwegian Air International.
På lavpris-listen er Norwegian det 3. mest punktlige. Kun overgået af Iberia Express og Air Baltic fra Letland. Sidstnævnte er en velkendt gæst i Københavns Lufthavn.
Islandske WOW air er femte-bedst blandt lavpris selskaberne til at komme frem til tiden. Det sker i syv af tilfælde – 70,89 pct.
Ryanair vil ikke aflevere statistikker til Flightstats og optræder derfor ikke på listerne. Det gør til gengæld easyJet, der med 65,79 pct. punktlighed lander på en beskeden ottende plads.
Endelig er der de regionale flyselskaber. Deres liste toppes af de to norske Braathens og Videroe med henholdsvis 92,92 og 90,69 pct. punktlighed….
Skriv et svar