Alle flyselskaber forsøger i øjeblikket at positionere sig i klima-debatten. Efter Corona krisen har selskaberne brug for at få positiv omtale, der spiller på andre toner end medlidenhed og kamp om overlevelse.
Elektriske fly står naturligvis højst på ønskesedlen, men dem ser vi nok ikke i højere antal og ruteflys størrelse de første mange år.
I mellemtiden satses der i stedet på at producere bio-brændstof – SAF med en forkortelse – som kan hældes i jetmotorernes tanke i stedet for det stærkt osende kerosin.
Flyselskaber som SAS, Lufthansa, British Airways og KLM investerer mange penge i projekter, der skal fremme produktionen af bæredygtigt brændstof. Nogle vil lave det af affald fra skovdrift, andre fra efterladenskaber i landbruget, og atter andre vil omdanne husholdnings-skrald til benzin.
Den europæiske flyfabrik Airbus har afprøvet SAF i flere af sine maskin-størrelser for at se, hvordan de klarer sig med 100 procent bæredygtig energi i motorerne.
Den hidtil største af slagsen er et Airbus A380 passagerfly med fire kæmpestore Rolls-Royce Trent 900 jetmotorer under vingerne.
Flyet med koden MSN 1 lettede første gang i fredags fra Blagnac lufthavnen i franske Toulouse. Det holdt sig i luften i tre timer med den ene af sine motorer drevet af ren SAF. En test nummer to blev gennemført i går tirsdag.
Hvis piloter, passagerer og mennesker ved start- og landings-banerne pludselig følte sig en smule sultne på grund af duften, kan det have sin gode grund. Brændstoffet var nemlig fremstillet af kasseret madolie fra restauranter og storkøkkener.
Brændstoffet var leveret af det franske olie-selskab Total, som vi her i landet kender som det, der købte Mærsks olie-aktiviteter i Nordsøen. Total har et raffinaderi i franske Le Havre, der kan omdanne forskelligt affald til brugbart brændstof, der ikke forurener med CO₂.
Den store A380 er det tredje jetfly, som Airbus afprøver med 100 procent SAF i de seneste 12 måneder. Den første var en A350 i marts sidste år. I oktober var det et mindre A319neo passagerfly. Det fjerde fly var en H225 helikopter i november.
Alle Airbus’ passager- og fragtfly er godkendt til at flyve på 50 procent bio-brændstof i tankene. Det er det højest tilladte af myndighederne i øjeblikket, men ventes øget meget snart.
Senest i 2050 vurderer forskere, at 90 procent af al brændstof til fly vil være SAF. For at komme så langt skal der imidlertid findes tilstrækkeligt med råvarer og bygges mange flere raffinaderier, der kan forvandle affald til bio-benzin.
I 2050 vil der være brug for 445 millioner tons SAF alene til den civile og kommercielle luftfart….
(Indledningsfoto til artiklen: A. Doumenjou / master films / Airbus)
Skriv et svar