Vi har hørt om, at man kan fremstille grønt flybrændstof af affald fra landbrug ogskov. Det bruger bl.a. SAS til at blande I mindre mængder i den benzin – kerosin – der bliver hældt i tankene på nogle af flyene hos det skandinaviske flyselskab.
Man kan også bruge affald fra husholdninger og restaurant branchen. Det gør hollandske KLM bl.a. med gammel madolie, der bliver raffineret om og ender som flybrændstof.
Men at man kan bruge gamle jeans og andet aflagt bomuldstøj til at fremstille ”sustainable aviation fuel” (SAF), er da noget helt nyt.
Ikke desto mindre har Japan Airlines netop gennemført verdens første flyvning på tøj. Den foregik i torsdags og varede ca. to timer.
Brændstoffet fra det gamle og genbrugte kluns lå i en Boeing 787-8 Dreamliner fyldt godt op med passagerer, der skulle rejse fra Tokyos Haneda lufthavn til den vigtige havneby Fukuoka.
Japan Airlines har arbejdet med det miljørigtige projekt siden oktober 2018. I den periode har 50 japanske firmaer hjulpet med at indsamle 250.000 stykker tøj, der kunne omdannes til brændstof.
Nu blev Japans første genbrugs-benzin så anvendt i praksis, efter at landets Reseach Institute of Innovative Technology for the Earth (RITRE) havde udviklet en effektiv proces til formålet.
Som nævnt var det første gang, at Japan Airlines kunne bruge rent japansk fremstillet genbrugs-benzin. Flyselskabet har dog ved flere andre lejligheder fløjet på SAF af anden oprindelse.
Det skete første gang helt tilbage i 2009, hvor en første testflyvning havde råmateriale fra ikke-spiselige planter blandet i brændstoffet.
I november 2017 brugte Japan Airlines også delvist grøn benzin på en ruteflyvning fra Chicago til Tokyo. I januar 2019 gentog flyselskabet succes’en på en tur fra San Francisco til Tokyo.
Endelig modtog Japan Airlines i juni 2019 en helt ny Airbus A350. Den blev overført fra Airbus fabrikken i franske Toulouse på en nonstop rejse til Haneda lufthavnen i Tokyo. Med ren SAF i tankene….
(Indledningsfoto til artiklen: Tango Tsuttie /Unsplash)
Skriv et svar