Vi har efterhånden vænnet os til udsigten, at de ellers så venlige smil hos flyselskabernes stewarder og stewardesser ville være gemt bag anonyme masker i fremtiden.
Egentlig ville det også være behageligt, når man fik mere albuerum på Economy Class, fordi sæderækkens midtersæde (måske) bliver holdt tom af hensyn til de sociale afstande.
Til gengæld vil det være irriterende, at mange flyselskaber ikke længere vil servere snacks, vand, kaffe, sandwiches osv. på deres fly. Simpelthen for at undgå, at kabine-personale og passagerer kommer for tæt på hinanden.
Og besværligt bliver det, hvis man ikke kun skal huske billet og rejsepas med hjemmefra, men også en ansigts-maske af godkendt kvalitet.
Muligvis skal vi samtidig acceptere, at vores kropstemperatur bliver målt i lufthavnen. Folk med feber kommer ikke med.
Desuden kan vi komme ud for i nogle lufthavne, at vi vil blive afkrævet dokumentation for, at vi er Corona-frie. Alternativt bliver vi testet i selve lufthavnen.
Alt sammen ok og nok nødvendigt i disse COVID-19. Alligevel vil mange sikkert for et chok, når de fremover går ombord på passagerfly fra Qatar Airways. For eksempel på ruten mellem København og Doha.
Da vil de rejsende nemlig føle, at de bliver sendt direkte ind i en science fiction film. Eller at de skal rejse med en Boeing eller Airbus, der er forvandlet til et flyvende laboratorium.
Fra den 25. maj indfører Qatar Airways nemlig, at selskabets kabine-personale bærer komplette beskyttelses-dragter. Samtidig skal alle passagerer have masker på.
Flyselskabet kræver, at personalet i flyet skal bære det såkaldte PPE-tøj – Personal Protection Equipment – uden på deres uniform.
Dertil kommer naturligvis handsker og en ansigts-maske af samme kaliber, som læger og sygeplejersker bærer. Plus beskyttende briller som i kemiske laboratorier.
Modsat mange andre flyselskaber vil Qatar Airways opretholde servering ombord. Dog vil den se anderledes ud end før:
På Business Class bliver måltiderne og drikkevarer ikke længere placeret enkeltvis på klapbordet. De kommer i stedet på en bakke, hvor bestik ligger forseglet i plastik-pose.
På Economy Class bliver maden allerede serveret på bakker, så her er forskellen til tidligere ikke så stor. Måltider bliver varmet ombord i mikro-ovne og derefter distribueret hurtigt rundt til passagererne.
Endelig vil Qatar Airways stille store flasker med håndsprit og æsker med desinficerende servietter flere steder i kabinen samt på flyets toiletter.
Qatar Airways har i øvrigt været et af de få flyselskaber, som har været i luften under hele Corona pandemien. 30 lufthavne blev betjent inklusive København.
Selskabet har således transporteret masser af medicinsk udstyr og hjulpet mange europæere og amerikanere hjem fra arabiske lande. Det gælder bl.a. danskere, der befandt sig i Iran.
Fra slutningen af juni vil Qatar Airways gen-åbne 80 destinationer. 23 af dem er i Europa, 20 i Mellemøsten og Afrika, 33 i Asien og Australien samt fire i Nord- og Sydamerika.
Til gengæld er det tvivlsomt, om det bliver med de store Airbus A380 i luften. Ifølge selskabets topchef Akbar Al Baker vil Qatars 10 kæmpefly nok langtids-parkeret på jorden i mindst et år. Deres størrelse passer ikke ind i luftfartens struktur lige efter Corona krisen.
Qatar Airways må som andre flyselskaber spare. 25 procent af selskabets 250 fly skal væk, og der vil også ske fyringer blandt personalet på 45.000. Selskabet håber desuden på økonomisk hjælp fra sin ejer – emiratet Qatar nord for Dubai.
Qatar Airways er i øvrigt meget om sig i luftfart-kredse. Selskabet ejer f.eks. 10 procent af Cathay Pacific i Hong Kong og en tredjedel af IAG gruppen, der bl.a. omfatter British Airways, Aer Lingus, Iberia, Vueling og Level….
(Indledningsfoto til artiklen: Qatar Airways)
Skriv et svar