Hvis man kan tale om modetrends i flybranchen, er der i hvert fald to, som stikker umiddelbart i øjnene:
Den ene er forholdsvis små passagerfly, der kan flyve langt – f.eks. nonstop mellem Europa og USA eller Asien.
Den trend satser især Airbus på med sin helt nye A321XLR og sin nuværende 321LR, som bl.a. SAS bruger som afløser for sine meget større A330 og A350.
Den anden mega-trend er små elektriske taxifly, der kan starte og lande lodret. Dem vil flyselskaberne bruge til forbinde lufthavne med storbyers centrum.
Airbus er nået langt i sin udvikling af en lille City Airbus. Den skal gå i luften i 2023 og bagefter afprøves i praksis i bl.a. Paris og München.
Brasilianske Embraer, der er mest kendt for sine små passagerjets til regionale ruter, ser ud til at være et skridt foran Airbus. I hvert fald, når man måler i antal bestillinger.
Embraer lader sine EVTOLs – Electric Vertical Take Off and Landing – udvikle og bygge I datterselskabet Eve.
Her har man lige modtaget en kæmpe-ordre fra verdens største flyselskab – amerikanske United Airlines.
Det vil have mindst 200 eksemplarer af den flyvende taxa fra Brasilien og har lagt 15 millioner dollars som forskud. Samtidig har United sikret sig en option på 200 ekstra. Første levering skal ske i 2026.
Eves lille elektriske fly skal i første omgang kunne transportere fire passagerer og en pilot. Senere kommer en version til seks passagerer.
Rækkevidden ligger på beskedne 100 kilometer, så elflyet skal nok lades op flere gange om dagen, når det skal drøne frem og tilbage mange gange.
United ser ud til at have store planer med fremtidens små flyvende taxaer. For godt et år siden har flyselskabet nemlig bestilt 100 maskiner hos Eves amerikanske konkurrent Archer Aviation.
De skal allerede være klar i slutningen af 2024 og kunne transportere fire passagerer . Også her er rækkevidden 100 kilometer, og flyet skal have en march-hastighed på 240 kilometer i timen.
Flybranchen og mange storbyer verden over ser løsningen af deres trafik-forstoppelser i de små elektriske taxaer, der f.eks. kan starte og lande på hustage eller p-pladser i bymidten.
De slipper for lyskryds og bilkøer nede på gader og veje. I stedet glider de næsten lydløst hen over huse og bygninger.
De vil kunne bruges både som traditionelle taxaer, som budtjenester eller som hurtige forbindelser mellem downtown og byens lufthavn, der ofte ligger 30-40 kilometer ude.
Airbus og Embraer er bestemt ikke de eneste større flyfabrikanter, som har kastet deres forelskede øjne på EVTOL markedet.
Boeing har f.eks. købt sig ind i forholdsvis nystiftede Wisk, mens den alternative taxa-tjeneste Uber for nylig droppede sit eget projekt.
Dertil kommer et større antal små start-up og high-tech fabrikanter, der alle gerne vil have en andel af de forventeligt enorme marked for fremtids-taxaerne….
(Indledningsfoto af Eve til artiklen: United Airlines)
Skriv et svar