Egentlig var det planen, at turister med tegnebogen i orden kunne tage små elektriske taxifly for at undgå trafikpropper under OL i Paris i øjeblikket.
Disse planer blev dog stoppet af EU’s luftfarts-myndigheder EASA, der ikke kunne må at godkende de små lodret startende og landende taxier fra den tyske fabrikant Volocopter.
Den slags små administrative hindringer skal ikke forhindre Saudi-Arabien i at blive det første land, som indfører flyvende taxier i større stil.
Flyselskabet Saudia har nemlig bestilt op til 100 af fremtidens taxi hos Volocopters direkte konkurrent – ligeledes tyske Lilium.
De første maskiner skal gå i luften i 2026, og forinden vil Saudia hjælpe Lilium med at få type-godkendt flyene hos GACA, der er Saudi Arabiens svar på EU’s EASA.
Med de nye elektrisk drevne vil olie-landet Saudi-Arabien markere sig som en af verdens førende i grøn energi.
Lilium flyene har plads til seks passagerer og en pilot, så de kan vel snarere sammenlignes med en stor taxa eller en minibus end med en traditionel taxi.
Da flyene kan starte og lande lodret ligesom en helikopter – det, der med et teknisk udtryk kaldes eVTOL – kan Lilium maskiner f.eks. bruge p-pladser eller hustage.
Flyenes topfart er på 250 kilometer I timen. De har en rækkevidde på 175 kilometer, før de skal lades op præcist som en elbil.
Målgruppen er forretningsfolk, der vil komme hurtigt frem og tilbage mellem lufthavne og bymidte. Desuden regner Saudia med at finde mange kunder hos deltagere i konferencer og udstillinger.
Saudia er Saudi-Arabiens største flyselskab. Det har bestilt 50 Lilium maskiner på fast ordre og reserveret 50 ekstra som en option.
Selve Lilium flyet er nærmest ægformet. Det har 36 elmotorer med propeller. Seks på hver af de forreste vinger og 12 på de bagerste.
De forreste vinger kan drejes 90 grader, så kraften fra motorerne kan løfte flyet lodret….
(Indledningsfoto til artiklen: Lilium)
Skriv et svar