Store international events som f.eks. OL kan ofte give arrangør-byen eller landet et gevaldig boost i teknologi og infrastruktur. Der bruges jo milliarder af kroner hver gang for at bygge stadier, hoteller, nye veje og togbaner, som skal vise værtslandet som et moderne samfund, der er helt fremme ”på beatet”.
Vi får det at se næste år, når Tokyo holder sommer-OL. Da får 8K tv i utrolig billedkvalitet sin kommercielle verdens-premiere. Det samme bliver tilfældet med 5G mobiltelefoni. Man skal jo kunne se sportsbillederne i alle detaljer, uanset hvor man befinder sig.
Paris holder så OL i 2024, og da vil den franske hovedstad løse sine trafikproblemer ved at gå i luften. Franskmændene vil nemlig tilbyde en hel armada af flyvende taxier som afløser for de traditionelle hyrevogne, der sidder konstant fast i trafikpropper i Paris’ gader.
Ideen blev lanceret på den store luftfarts-udstilling Paris Air Show i den forløbne uge. Her enedes Paris’ lufthavne (ADP), Airbus og det regionale jernbane-selskab (RATP) om at arbejde på et fælles projekt.
Det skal først og fremmest sørge for transportere passagerer mellem Paris’ bycentrum, OL-stadierne og den store Charles de Gaulle lufthavn.
Om den ambitiøse plan kan realiseres, er der ingen, som ved på nuværende tidspunkt. Der er mange forhindringer, som skal klares inden da.
Først og fremmest er der spørgsmålet om sikkerhed for passagererne – og naturligvis for de mennesker, der færdes nede på jorden under de flyvende taxaer.
Dernæst ligger der en udfordring i de elektriske flys batterier, når de skal flyve i pendulfart mellem lufthavnen og downtown Paris.
Til gengæld har taxaerne i luften flere store fordele: Paris skal ikke bruge formuer på at bygge nye veje, gader, metro-linier og jernbane. En p-plads på jorden eller på taget af en bygning er nok til de flyvende hyrevogne.
Konceptet med flyvende taxaer er ikke ny. Mange fabrikanter og storbyer arbejder med projekter, men bare ikke i så stor målestok som nu Paris.
Uber er f.eks. i gang med flyvende taxaer. Det samme er Airbus og Boeing eller Dubai og Frankfurt. Ingen tvivl om, at de kommer svævende inden for de næste fem til ti år….
Skriv et svar