I de senere uger har der været ret tavst omkring Boeings skandale-ramte 737 MAX passagerfly, der har haft startforbud verden over siden marts.
Det skete efter to fatale flystyrt med 346 dræbte, som formentlig skyldtes fejl i de computere, der styrer de ellers ret nye Boeing fly.
Hele foråret og sommeren har rygterne svirret om, hvor længe Boeing mon må holde MAX på jorden. Samtidig dukkede den ene nye historie op efter den anden, der afslørede nye fejl og sjusk hos Boeing.
Afgørelsen om, hvorvidt 737 MAX må flyve med passagerer igen, ligger hos den amerikanske Federal Aviation Agency (FAA… Den godkender alle de civile flytyper, som må bevæge sig i USA’s luftrum.
EU har en tilsvarende myndighed i EASA. Her skal alle de rettelser og forbedringer også godkendes, som Boeing har foretaget op 737 MAX i de senere måneder.
I flere måneder har det heddet sig, at Boeing 737 MAX næppe kommer på vingerne før i 2020. Af samme grund har flyselskaber som Ryanair streget voldsomt i sine fartplaner for vinteren og næste forår- Hos Ryanair betyder de manglende fly, at der skal fyres 900 piloter og kabine-personale.
Måske det slet ikke bliver nødvendit. Boeing har således meldt ud, at man godt kunne forestille sig, at 737 MAX allerede måtte flyve igen fra oktober.
FAA har ikke modsagt eller protesteret mod Boeings udlægning – og det er meget vigtigt. Tværtimod er FAA begyndt at invitere piloter fra hele verden til at deltage i simulator-tests for den forbedrede 737 MAX.
I simulatorerne skal betjeningen af den omdiskuterede MCAS computer testes i alle ender og kanter. Den beskyldes for at være årsagen til de to MAX styrt hos Lion Air og Ethiopian Airlines. Desuden vil FAA tjekke, om alle de andre fejl og svagheder i 737 MAX også er blevet rettet på tilfredsstillende måde.
Erfaringerne fra disse simulator-tests vil FAA bruge til at fastlægge, hvilke ekstra uddannelser piloter ude i flyselskaberne skal gennemgå, før de må lette med et opgraderet eller helt nyt Boeing 737 MAX. Den uddannelse vil FAA have klar i september.
Dyrt startforbud
Fejlene i MAX flyene har kostet Boeing mange milliarder dollars. Produktionen af nye fly er skruet ned til næsten ingenting, fordi MAX var Boeings store bestseller.
Boeing har også tabt enormt i image på MAX skandalen. Derfor gik der længe rygter om, at Boeing overvejede at ændre navnet på flyet, når det igen får lov til at lette.
Mange passagerer ønsker nemlig ikke længere at rejse med 737 MAX. De stoler ikke på sikkerheden.. Det har ført til, at flyselskaber nu opgiver, hvilke flytyper der bliver sat ind på hvilke afgange. Så kan passagererne selv vælge fra.
Samtidig har flyselskaber verden over store problemer med driften. De skal enten aflyse afgange, leje andre fly udefra eller f.eks. flytte store fly ned på mindre ruter, der betjenes bedre med fly som Boeing 737 eller Airbus A320.
Fly-eksperter regner med, at flyselskaberne mister mindst en million US dollar pr. fly som følge af mer-omkostningerne. Det tyske flyselskab TUI har nævnt 300 millioner euro som tab på grund af de ”groundede” MAX’er.
Norwegian, der har 18 Boeing 737 MAX med startforbud, har ikke direkte sat kroner og ører på. Kun at de er en medvirkende årsag til flyselskabets underskud.
Norwegian har meddelt, at man vil søge erstatning hos Boeing for mistede indtægter og øgede udgifter. Det samme vil andre flyselskaber med 737 MAX også gøre.
Det første konkrete krav blev offentliggjort i dag, da det russiske leasing selskab Avia Capital Service droppede sin bestilling på 35 Boeing 737 MAX. Tidligere har også Flyadeal flyselskabet fra Saudi Arabien revet sin kontrakt med Boeing i stykker.
Ifølge den russiske nyhedstjeneste kræver Avia erstatning af Boeing for mistede indtægter. De kan beløbe sig til mindst 110 millioner dollars.
Avia beskylder samtidig Boeing for bevidst at have fortiet internt kendte fejl i 737 MAX, når salgsfolkene sad ved bordet og viftede med kontrakterne. Ifølge AVIA har Boeing 737 MSAX været defekt lige fra starten….
Skriv et svar