Hidtil flyver passagerfly med op til fem procent bio-benzin – også kaldet SAF – blandet i det normale fossisle brændstof i tankene. Det maksimalt tilladte er 50 procent.
Flyselskaberne eksperimenterer dog med højere andele, fordi det skal de i fremtiden. Andelen af SAF – Sustainable Aviation Fuel – skal stige år for år frem til 2050, har EU bestemt.
I dag tager engelske Virgin Atlantic så det helt store skridt og sender en stor Boeing 787-9 Dreamliner med passagerer i fra Heathrow i London til JFK i New York. Afgang er klokken 17 dansk tid.
Det vil være første gang, at et stort passagerfly tager over Atlanten med 100 procent grønt brændstof i tankene. Af samme grund har flyveturen fået koden Flight 100.
Det britiske trafikministerium sparer ikke med superlativerne, når det skal beskrive flyveturen: ”Luftfartens fremtid starter i dag.”
Politikerne er da også under pres. Luftfarten står nemlig for 2,5 procent af de globale CO2 udledninger. Det er mere end hele Tyskland, der hører til de største CO2 forurenere i verden.
Elektrisk drevne fly, der blev betragtet som den store åbenbaring for et par år siden, kan ikke blive færdige foreløbigt. Derfor satser luftfarten på SAF – sammen med nye og mere effektive jetmotorer.
SAF begrebet omfatter alt, der er bæredygtigt og fremstillet af ikke-fossile stoffer. Udgangspunktet kan f.eks. være affalds-olie fra pommes fritter, planteolier, affald fra kød og fisk eller restprodukter fra landbrug og skove.
På Flight 100 flyver Rolls-Royce Trent jetmotorerne på en blanding af 88 procent HEFA – Hydro-processed Esters and Fatty Acids) og 12 procent SAK – Synthetic Aromatic Kerosene. HEFA er fremstillet af affalds-fedt – SAK af plante-sukre. Tilsammen forurener de 70 procent mindre end traditionelt flybrændstof.
Problemet er bare, at der slet ikke kan fremstilles nok SAF i øjeblikket. Kun fem procent af behovet kan dækkes med de nuværende produktions-anlæg.
Hvor vigtig eftermiddagens flyvning er politisk, bliver understreget af, at både den britiske trafikminister Mark Harper og Virgins grundlægger Sir Richard Branson vil være med ombord.
Desuden har den britiske regering finansieret projektet med en million pund eller ca. mio. danske kroner.
Allerførst med en grøn flyvetur over Atlanten bliver Virgin Atlantic dog ikke. Forleden dag gennemførte den amerikanske flyfabrikant Gulfstream en ren SAF-rejse i et mindre forretningsfly fra USA til England.
Men ok – dagens flyvning med en stor Boeing 787 Dreamliner bliver den første i et ”rigtigt” passagerfly….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar