Det har længe været en kendsgerning, at verdens største passagerfly – Airbus A380 – er døende.
Flyselskaberne gider ikke længere købe kæmpeflyet i to etager. I stedet for store fly til centrale lufthavne satser de på mindre langdistance maskiner som Airbus A321LR, der kan lande i mange flere byer verden over og er meget billigere at holde i drift.
Nok et bevis på A380’erens dødsdom kommer nu fra skrot-firmaet Tarmac Aerosave, der har skilt sine første to kæmpefly i hundrede-tusinder af stumper.
Et tredje kasseret Airbus A380 fra Singapore Airlines – MSN006 – blev reddet på målstregen fra skrotning. Det blev overtaget af Hi Fly, der lever af at leje fly inklusive besætning til andre flyselskaber, der er kommet i knibe med egne maskiner.
Kun 10 år fik flyene MSN003 og MSN005 at leve i hos Singapore Airlines, før det store flyselskab droppede dem til fordel for mindre modeller.
10 år er ellers ingen alder for passagerfly. Faktisk vil mange hævde, at maskinerne først lige er fløjet til på det tidspunkt. Fly på 20 eller 25 år er slet ikke usædvanlige. Dem ser man mest hos mindre flyselskaber og til charter-rejser.
Singapore Airlines havde leaset de to Airbus giganter. Da ejerne ikke kunne finde et andet selskab, der ville overtage flyene, tog de den drastiske beslutning at skrotte dem.
Sådan som markedet udvikler sig, kan salget af A380’ere som reservedele være den bedste måde at få en indtjening på dem. Skrotning er bedre end at have maskinerne stående parkeret i en forladt lufthavn i USA’s ørken.
Det har man også indset hos Emirates, der har over 100 Airbus A380 i sin fly og dermed er verdens største ejer af kæmpe-flyet.
Her sagde Emirates topchef Tim Clark forleden, at han ikke så noget brugt-marked for ældre Airbus A380’ere.
Det har taget Tarmac Aerosaves specialister næsten 11 måneder at skille det første af de to Singapore Airlines ”pensionister” ad. Det er sket i franske Lourdes.
Over 90 procent af delene kan nu sendes til genbrug, hvor de ventes at indbringe leasing-selskabet godt 45 millioner dollars. I øjeblikket udlejer selskabet flyets fire jetmotorer, der lægger 480.000 dollars om måneden i kassen.
Airbus opgav produktionen af A380 for knap et år siden. Det sidste fly vil blive afleveret til Emirates i maj 2022.
Inden da vil adskillige flyselskaber have indledt udfasningen af deres kæmpefly: Air France vil f.eks. slutte med sine 10 A380’ere senest i 2022, mens Lufthansa vil give seks af sine 14 A380’ere i bytte for mindre Airbus fly i 2022 og 2023….
(Indledningsfoto til artiklen: Tarmac Aerosave
Skriv et svar