De fleste, der har fløjet med en Airbus A380, har gode minder fra turen.
Ikke blot er det en oplevelse i sig selv at rejse med verdens største passagerfly. Man føler også, at man har meget mere plads og ånderum i den enorme kabine.
Dertil kommer selvfølgelig, at A380 som det eneste rutefly har en egen bar som standard. En lounge, kalder de fleste flyselskaber denne særlige attraktion.
Hvis man har uforglemmelige minder fra denne flyvende bar, kan man inden længe sikre sig et eksemplar til sit eget hjem. Oven i købet en bar, der har siddet i den allerførste A380, som Emirates modtog fra Airbus tilbage i 2008.
Emirates, der har flere kæmpefly i sin flåde end alle andre flyselskaber tilsammen, er begyndt at sende et par af sine ældste Airbus A380 til begravelse.
Det sker med hjælp fra det Dubai-baserede Falcon Aircraft Recycling firma, der skal skille kæmpeflyet ad og genbruge så mange af delene som muligt.
Nogle af de mest karakteristiske bliver dog kun bygget ud og så sat til salg som souvenirs. Det gælder ikke mindst baren fra den første Emirates A380.
Baren skal nok blive eftertragtet blandt samlere og opnå en høj pris, når den ryger på online auktion om nogle måneder.
Også andre let-genkendelige komponenter fra det store fly vil blive solgt som souvenirs. Det sker gennem Wings Craft fra Dubai, der har specialiseret sig i at bygge bolig-møbler og merchandise af kasserede flydele.
En stor portion af indtægterne fra det store fly i mange tusind dele vil blive kanaliseret til Emirates Airline Foundation, der støtter en række velgørende formål.
De fleste andre Airbus A380, der bliver kasseret og pensioneret af flyselskaber, ender deres dage på en fly-kirkegård ude i en ørken, efter at de mest værdifulde dele som f.eks. jetmotorer, computere og det meste elektronik er fjernet først.
Historisk set blev denne første Airbus A380 med kendings-koden A6-EDA leveret til Emirates i Dubai den 28. juli 2008. Da kom den flyvende fra Airbus’ fabrik i Hamborg.
Maskinen indledte sin rutefart den 1. august samme år, hvor det fløj fra Dubai til John F Kennedy lufthavnen i New Yorks.
Flyets sidste rejse med passagerer foregik knap 12 år senere mellem Singapore og Dubai den 8. marts 2020. I sin levetid har A6-EDA gennemført 6.319 afgange og besøgt 62 lufthavne.
Til sidst bør jeg vel også lige nævne, at Københavns Lufthavn ikke kommer til at se A380 kæmpefly fra Emirates i denne vinter-sæson.
Sammen med 24 andre lufthavne – de fleste i Asien – må København nøjes med mindre Boeing 777 maskiner fra Emirates. Den nærmeste lufthavn, hvor man kan beundre Emirates A380 maskiner, er derfor Hamborgs….
(Indledningsfoto til artiklen: Emirates)
Skriv et svar