Det er jo ikke, fordi luftfart og flyvning med motor er så forfærdelig gammelt. 115 år siden er det, at brødrene Orville og Wilbur Wright for første gang løftede sig fra jorden i et fartøj, der var tungere end luften.
Ikke desto mindre har den civile luftfart i de senere kunne fejre to runde fødselsdage, som er værd at bemærke:
For 60 år siden fløj det første passagerfly med jetmotor over Atlanten. Og for 50 år siden gik verdens mest berømte passagerfly – Boeing 747 – for første gang i luften.
Den 4. oktober 1958 krydsede et De Havilland Comet DH 106 fly som første jetfly med betalende passagerer Atlanterhavet fra London til New York.
Dermed blev startskuddet givet til et kapløb, der fortsat er i fuld gang på luftfartens parade strækning nummer ét.
Den store forskel fra 1958 til i dag er naturligvis, at moderne passagerfly er mere komfortable og større end datidens Comet.
Flybilletter over Atlanten er også blevet meget meget billigere takket være lavpris-selskaberne, men selve rejsen er ikke blevet meget hurtigere.
Man skal stadig regne med syv timer For flyrejsen, og det ændrer sig ikke lige med det samme. Først om tre-fire år er det realistisk at se de første eksemplarer af den nye generation overlydsfly i fast rutefart mellem Europa og USA.
For 60 år siden var der også et hektisk kapløb. Nemlig mellem England og USA om at gennemføre den første Atlant-flyvning med jetfly.
Briterne vandt med få dages forspring, fordi de fik deres De Havilland Comet – se indledningsfoto – klar til afgang før amerikanerne med deres Boeing 707.
Flyselskabet dengang hed British Oversea Airways Corporation (BOAC), der i dag er en del af British Airways.
Rivalen på den anden side af dammen var Pan American (PanAm), som gennem flere årtier var verdens største flyselskab. PanAm er siden gået konkurs et par gange, og tredje udgave af flyselskabet nøjes i dag med at dække det nordøstlige USA og Puerto Rico.
Inden Comet og Boeing 707 tog det let 20 timer at flyve fra London til New York i de store propeldrevne Boeing Stratocruisere. Derfor var det en revolution, at rejsen fremover kunne klares på under den halve tid – altså for dem, der havde råd.
I går 60 år siden startede to Comet 4 fly fra BOAC næsten samtidig fra New York og London. Flyet fra USA landede allerede i England efter seks timer og 12 minutter, mens flyet den modsatte vej brugte 10 timer og 20 minutter. Årsagen: BOAC tog en anden rute fra øst mod vest og måtte bl.a. lægge en mellemlanding i Canada undervejs for at tanke op.
Pan Am kom på vingerne med sit første jetfly et par uger senere. Det skete den 26. oktober 1958 med en Boeing 707 fra New York til London.
Historisk set fik 707’eren en lang karriere i luften. Faktisk flyver maskinen stadig forklædt som KC-135 tankfly i det amerikanske luftvåben.
Også den konkurrerende Douglas DC-8 fik en lang og glorværdig karriere, mens det gik helt galt for englændernes De Havilland Comet.
Flere af maskinerne styrtede ned. Først mange år senere fandt eksperter ud af, at flyet led under en fatal konstruktions-fejl, der skabte hurtig metaltræthed.
Comet’erne blev ”grounded” og kom aldrig for alvor på vingerne igen. De britiske passagerfly fik derfor ikke meget glæde af håne-retten over for amerikanerne.
50 år med jumboen
For en måned siden – den 30. september 1968 – kom verdens sikkert mest berømte passagerfly for første gang ud af hangaren.
Det var hos Boeing nær Seattle i det nordvestlige hjørne af USA, og navnet var Boeing 747. Nok endnu bedre kendt for sit kælenavn ”Jumbo”.
Igennem de fem årtier har Boeing bygget dusinvis af varianter af verdens første passagerfly i to etager. 1.541 eksemplarer er produceret, men nu er det stort set slut. Jumbo’en går på pension efter et langt og legendarisk liv.
I princippet har Boeing stadig 747 stående i sit salgs-katalog, men der er stort set ingen flyselskaber, som køber maskinen fra ny længere.
Med sine fire jetmotorer og tunge konstruktion er Jumboen ikke længere tidssvarende – og slet ikke i en periode, hvor brændstof økonomi, mindre støj og lavere forurening står højt på dagsordenen. Både hos politikere, flyselskaber og passagerer.
Lige nu fremstiller Boeing kun en 747 hver anden måned, og det er modellen 747-8 F – et fragtfly. I gode tider trillede der en ny Jumbo ud af fabrikken hver uge. Over 90 flyselskaber verden over har haft mindst én 747’er i flåden.
Det varer dog længe, inden Boeing 747 forsvinder ud af vores hukommelse. I større lufthavne vil de stadig være regelmæssige gæster, og så er der jo verdens politikere, som holder maskinen i billederne på tv, internet og i aviser.
Tyrkiets præsident Erdogan har f.eks. fået en lettere brugt luksus-udgave af Boeing 787-8 foræret som vennegave af Qatars konge.
Desuden er USA ved at købe to Boeing 787-8 maskiner, der skal ombygges til præsidentens næste generation Air Force One.
Sjovt nok køber USA ikke fabriksnye Jumboer fra Boeing. De var for dyre. I stedet overtager man to ubrugte maskiner fra et konkurs-ramt russisk flyselskab.
I dag deler Boeing 747 skæbne med Airbus’ meget nyere og meget større A380. Ingen – eller i hvert fald kun meget få flyselskaber som f.eks. Emirates – vil stadig bruge de gigantiske passagerfly med op til 420 sæder.
Trenden går i en anden retning. Flere langdistance ruter bliver åbnet med mindre flytyper, der kan flyve nonstop mellem flere lufthavne. Det bliver ikke nødvendigt med så mange mellem-landinger og flyskift som hidtil.
Den seneste udgave af Jumboen er ellers helt ny-udviklet og har egentlig kun den karakteristiske silhuet til fælles med ældre 747’ere.
Boeing 747-8 med kælenavnet ”Dash 8” har fået nye og mere økonomiske jetmotorer, en forlænget over-etage, bedre aero-dynamik, en længere krop, nye vinger og de opad vinklede flyspidser, som vi kender fra næsten alle mindre flytyper i dag….
Skriv et svar