Foldevinger kender vi fra jagerfly på hangarskibe, hvor det gælder om, at hver maskine skal fylde så lidt som muligt. Både på dæk og i elevatorerne, der kører dem til reparation på under-etagerne.
Foldevinger ser man til gengæld aldrig på passagerfly, selvom de godt kunne være praktiske. Efterhånden som flyene bliver større, får de også bredere vinger – og de kan volde plads mellem de enkelte gates i en lufthavn.
Airbus har torsdag præsenteret en smart løsning på plads-problemerne. I den forløbne uge gennemførte den europæiske flyfabrik for første gang en testflyvning med sit AlbatrossOne projekt.
Her er folde-vinger den væsentligste nyhed. Ikke kun for at spare plads i lufthavne. Vingerne kan også justeres under selve flyvningen for at mindske effekten fra vindstød og turbulenser
Den første flyvning blev gennemført med en skala-model, som var en tro kopi af Airbus succesrige A321 rutefly.
Det har taget Airbus 20 måneder at komme fra tegnebrædt til første flyvende model. Der vil nok gå mindst lige så lang tid, inden et første passagerfly i fuld størrelse kan stå færdig.
I mellemtiden vil Airbus dels teste markedet, hvorvidt flyselskaber verden overhovedet er interesserede i at købe en maskine med en så revolutionerende ny teknologi.
Dels skal AlbatrossOne modellen gennemføre en masse tests, hvor vingernes udseende ændrer sig, mens maskinen er i luften. Det vil foregå via fjernbetjening fra jorden.
De nye vinger er fremstillet af kulfiber og glasfiber-forstærket polymer. De to dele af vingen er forbundet med “semi-elastiske” hængsler, der er computer-styrede og kan indstilles i bittesmå skridt fra vandret til lodret.
Konstruktionen er meget lettere end normale vinger i dag på passagerfly. Da man kan folde vingerne, når flyet er på jorden, vil det være muligt fremover kan bygge dem længere og tyndere. En fordel i luften, mens hængslerne sørger for, at vingerne ikke fylder mere end på mindre rutefly i dag….
Skriv et svar