I Europa og USA kører flere forsøg med små privatfly, der har fået udskiftet deres benzin-osende motorer med nye til elektrisk drift.
Forsøgene er dog så sporadiske, at man knap nok kan kalde dem for ruteflyvninger.
Det vil Air New Zealand nu ændre på: Fra 2026 vil flyselskabet optage en første batteri-drevet maskine i sin flåde. På linie med langt større jetfly og i samme bemaling.
Air New Zealand regner dermed at blive det første større flyselskab, som indsætter elektriske fly på kommercielle ruter.
Kiwierne – det kalder new zealænderne gerne sig selv – har i første gang bestilt et enkelt eksemplar af Alia elflyet hos den lille amerikanske fabrikant Beta Technologies.
Hvis eller når de første erfaringer med at flyve elektrisk falder positivt ud, har Air New Zealand sikret sig en option til at kunne købe 20 flere af slagsen. Alia flyet er tolv meter langt og vejer tre tons.
Hos Air New Zealand skal Alia i første omgang kun flyve fragt for landets postvæsen NZ Post. Det sker over afstande på typisk 150 til 200 kilometer.
Flyselskabet vil ikke afvise, at Alia også senere skal transportere passagerer. Det skal så være på ruter, der er højst 500 kilometer lange.
Tophastigheden er 270 kilometer i timen, og Alia kan nå en flyvehøjde på maksimalt 3.000 meter. Opladningen af flyets batterier skal ikke tage længere end 60 minutter….
(Indledningsfoto til artiklen: Air New Zealand)
Skriv et svar