Var det i sidste ende noget så banalt som penge besparelser, der var medskyldige i, at 346 mennesker omkom i forbindelse med to fatale flystyrt med Boeings nye 737 MAX 8 passagerfly i Ethiopien og Indonesien.
Det påstår det store amerikanske dagblad ”New York Times”.
Ifølge avisen manglede de forulykkede fly to sikkerheds-funktioner i den såkaldte MCAS computer, der skal stabilisere MAX 8 flyene, når de er under opstigning til deres planlagte flyvehøjde.
Problemer med MCAS og piloternes manglende uddannelse i de nye systemer er under mistanke for at være den direkte årsag til styrtene forrige weekend og tilbage i oktober sidste år.
New York Times skriver, at de to sikkerheds-funktioner leverer Boeing ikke som standard til sine 737 MAX fly. De skal tilkøbes som ekstra udstyr.
De amerikanske luftfarts-myndigheder FAA har ikke krævet, at sikkerheds-funktionerne skulle være standard. Derfor kan flyselskaber have sparet dem væk, da de købte nye 737 MAX 8 fly hos Boeing.
Den amerikanske flyfabrikant har indtil videre leveret 350 af den nye flytype til sine kunder. Over 5.000 er bestilt af flyet, som Boeing satser på som sin store ”cash cow” i de kommende år.
I mellemtiden har Boeing 737 MAX 8 fået startforbud i de fleste lande verden over, mens undersøgelserne af de to flystyrt foregår.
Det kan sagtens tage uger eller måneder, inden årsagerne er endelig fundet. I mellemtiden har flyselskaberne problemer med at finde erstatnings-maskiner for de ”groundede” MAX’er.
Boeing selv undskylder og undskylder, men fortsætter ufortrødent produktionen af den uheldige flytype. Inden længe vil arealerne omkring Boeings fabrikker i Seattle i det nordvestlige USA blive fyldt op med flere og flere nye fly, som ikke må udleveres til kunderne.
Boeing har lovet, at man vil komme med en software opdatering til MCAS systemet. Opdateringen skal som standard indeholde det ene af de to ekstra sikkerheds-systemer.
Ethiopian Airlines, der mistede et 737 MAX 8 fly ved styrtet for snart to uger siden, afslører, at de to ulykker ligner hinanden meget. Dog uden at gå i detaljer.
Flere medier har dog antydet, at både de etiopiske piloter og deres kolleger fra Lion Air, der forulykkede i oktober, havde kæmpet forgæves med det automatisk MCAS system. Det havde ved en fejl trykket flyet nedefter, så det til sidst styrtede helt ned.
Forklaringen kan muligvis være, at computeren har modtaget fejl-behæftede data fra sensorer på flyet. Informationerne skulle vise, om flyets stignings-vinkel lå korrekt i forhold til luft-strømningerne omkring maskinen.
Hvis vinklen ikke er korrekt, foretager computerens software automatisk korrekturer. Flyets næse bliver enten løftet eller sænket.
New York Times skriver, at de to manglende sikkerheds-funktioner kunne have været med til at hjælpe og undgå katastrofen.
De havde slået alarm og kunne have advaret piloterne på et tidligt tidspunkt om, at de skulle koble den famøse MCAS software.
Spørgsmålet er, om det i sidste ende ville have hjulpet. Ifølge andre medie rapporter skal Lion Air piloter have kigget forgæves i MAX 8 flyenes manual.
De kunne ikke finde oplysninger om, hvordan man slukkede for de automatiske systemer og fortsatte med at flyve med manuel styring.
I de senere dage er Boeing kommet mere og mere under pres. Senest har det amerikanske forbunds-politi FBI koblet sig på for at undersøge, om alt er foregået korrekt hos den store flyfabrikant.
Boeing har hele tiden erklæret, at de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA har godkendt de nye MAX fly fra ende til anden.
Det kan sagtens være korrekt, men spørgsmålet lyder nu, om FAA har sjusket med godkendelserne. Bl.a. skal myndighederne have godkendt, at Boeing selv foretog vigtige sikkerheds-tjek – og ikke uafhængige kontrollører.
Flere flyselskaber har i mellemtiden krævet erstatning fra Boeing. Blandt dem er Norwegian, der har 18 Boeing 737 MAX 8 maskiner i sin flåde.
Desuden er selv Donald Trumps regering røget ind i efterforskningen. USA’s stedfortrædende forsvars-minister Patrick Shanahan var manager hos Boeing, før han tiltrådte i ministeriet….
Skriv et svar