Som om det ikke allerede var alarmerende at se, at passagerfly står på jorden, hoteller uden gæster, lufthavne er tomme, og rejsebureauer går konkurs.
Nu lægger en ny analyse ekstra brænde på bålet om, hvad der vil ske med rejsebranchen efter COVID-19 pandemien.
En hurtig rekonvalescens bliver der i hvert fald ikke tale om. Mange mener, at det vil tage mindst et år, inden rejser er tilbage på niveauet, inden Corona dukkede op. Nogle pessimister sig, at det nok aldrig vil ske.
Mange mennesker vil nemlig have ændret adfærd i den periode, de har sidder isoleret hjemme. De har f.eks. vænnet sig til at bruge video-konferencer i stedet for at tage flyet til møder med kolleger, kunder og leverandører.
Dertil kommer, at en del folk måske føler sig mindre sikre, når de fremover skal ud at rejse langt. Ferie-industrien får en opgave i at overbevise mulige kunder om, at det ikke er farligt at rejse til Corona-plagede turist-magneter som Spanien, Italien, Grækenland, Østrig eller Thailand.
Ifølge en ny analyse fra det store konsulent-firma McKinsey & Company kan COVID-19 pandemien give internationale rejser et alvorligt og langvarigt tilbageslag.
Mere end hver tredje, som McKinsey interviewede, svarede, at de vil skære ned på deres udenlands-rejser, når virus-krisen er overstået. Mere præcist 37 procent. Kun 18 procent forventer at rejse oftere end før.
Tallene er mindre dramatiske, når det gælder rejser i eget land. Her siger 27 procent, at de vil skære ned på dem, mens 25 procent regner med at rejse oftere, når verden igen er vendt tilbage til normal-tilstande.
Netflix og tv har fået stor fremgang under folks tvungne hjemme-isolation. Det illustreres også af analysen. Den viser nemlig, at 29 procent vil gå mindre ofte i biografen eller til koncerter i fremtiden.
Den samme trend kan ses i forbrugernes måde at købe dagligvarer på. 29 procent vil ikke længere gå så ofte i butikscentre som før. Formentlig fordi de har vænnet sig til at købe flere ting online.
McKinseys undersøgelse er foretaget blandt 1.063 voksne i USA. Den fortæller ikke noget om danskernes nye liv efter COVID-19.
På den anden side plejer danskernes livsstil ofte at kopiere amerikanernes og de internationale trends. Så tallene i analysen må også interessere dansk erhvervsliv og politikere….
(Indledningsfoto til artiklen: Jeshoots / Unsplash)
Skriv et svar