Genbrug og den grønne bølge kender vi allerede fra flere hoteller som f.eks. Scandic, der sælger overskuddet fra morgenmads-buffet’en billigt i poser til folk, der bor eller arbejder i nærheden.
Samme princip ser nu ud til at smitte til flyselskaberne. I hvert fald eksperimenterer schweiziske Swiss med et ”Too good to go”, hvor passagerer får tilbudt at købe de måltider og sandwiches, der ikke er blevet udleveret på flyveturen.
Swiss vil forsøge at undgå, at den gode mad bliver smidt ud, når flyet er landet: I stedet pakker kabine-personalet ”lykkeposer” med overskudsvarer og tilbyder passagererne at købe dem med hjem.
I poser og æsker lander et til tre friske produkter fra de madvarer, som Swiss har haft til salg på sin flyvning. Hvilke der er til rådighed, ved man aldrig på forhånd.
Swiss prøveflyver i øjeblikket ”Too good to go” på sine ruter til og fra Geneve. Her skal kunderne have reageret med begejstring på initiativet.
Flyselskabet vil ikke fortælle , hvor mange lykkeposer med overskudsmad det har solgt. Projektet er i en testfase, der nu vil blive udvidet.
Desuden er Swiss’ fly endnu ikke fyldt op som før Corona dagene, og udbuddet af mad- og drikkevarer ombord derfor begrænset.
Swiss giver i øvrigt sit kabine-personale mulighed for at lægge de ikke solgte friske varer i en køletaske ved landing, så de kan bruges og sælges af besætningen på næste afgang….
(Indledningsfoto: Swiss)
Skriv et svar