Lige nu er krydstogt-branchen i dyb krise. Kun meget få skibe er i drift, og rederierne er begyndt at sælge deres ældste (og ofte mest forurenende) fartøjer fra eller sende dem til skrotning.
Alverdens krydstogt-havne – også de danske – kigger på udviklingen med både et leende og et grinende øje:
Det grædende fortæller, at havnene og byerne bagved dem har mistet store indtægter på grund af de udeblevne krydstogt turister. For Københavns vedkommende er det f.eks. over en milliard kroner.
Den smilende øje viser til gengæld, at både vandet og luften i havnene er blevet renere, fordi de store skibe manglede i forår og sommer.
Spørgsmålet er så, om krydstogt-rederierne har brugt krisen til at gøre noget ved klima og forurening, eller de har nøjedes med at slikke sår på grund af den mistede omsætning.
Den tyske miljø-organisation NABU frygter, at rederiernes klima-indsatser primært består i pæne ord. I praksis sker der for lidt.
NABU – NAturschutz BUnd Deutschland – har ti år i træk udgivet et “ranking” af krydstogt-skibene i Europa. Her han man sammenlignet både de enkelte skibes forurening og rederiernes tiltag i klima-debatten.
Ifølge NABU’s nye 2020-rangliste er de fleste krydstogt-rederier fortsat langt fra at opfylde reglerne i Paris aftalen om klima-beskyttelse.
Analysen afslører også, at der kun findes få “rene” krydstogtskibene. Kun meget få rederier har droppet den tunge bunkers-olie til skibenes motorer og bruger i stedet marine-diesel med mindre svovl indhold.
I år ser Nabu bort fra bedømmelser af klima-niveauet på hvert krydstogt-skib. Disse karakterer har hvert år skabt voldsom diskussion i de tyske medier og gensidig beskyldninger om useriøse målinger.
I stedet har NABU i sin nye rapport bedømt de 18 største krydstogt-rederier i Europa på deres kortfristede klima-tiltag frem til 2023.
“Næsten ingen rederier har for tiden en konkret strategi for, hvordan deres nuværende flåder kan ombygges til en mere forurenings-fri drift,” konkluderer NABU i sin rapport.
Det vil nok undre lidt i f.eks. Norge, hvor Hurtigrutens seneste nye krydstogtskibe er hybride. Det vil sige, at de sejler delvist på el, delvist på biobrændstof eller let diesel.
Hurtigruten lander på en respektabel tredjeplads i NABU’s nye hitliste. Nordmændene bliver imidlertid overhalet klart af franske Ponant og ligger også bag rederier som tyske AIDA.
Helt i bund på klima-ranglisten ligger i år krydstogt-giganten Norwegian Cruise Line, Viking Ocean Cruises og tyske Phoenix.
NABU’s miljø-aktivister opfordrer samtidig rederi-branchen til at udnytte sin øjeblikkelige tvangs-pause til at koncentrere sig om, hvilke ting der skal sikre krydstogter en fremtid efter Corona. Klima bør være et af de mest fremtrædende.
Den tyske miljø-organisation foreslår, at krydstogt-rederierne indfører en tre-trins plan til en mere klima-rigtig fremtid:
Frem til udgangen af 2023 skal rederierne gå helt bort fra tung olie. Desuden skal der laves en detaljeret klima-strategi.
Senest i 2030 skal det første helt forureningsfrie krydstogtskib være i drift og skabe en standard for fremtidens fartøjer.
EU skal samtidig have indført et krav om landstrøm i alle krydstogthavne for at skåne folk, der bor i nærheden, fra røg fra skibs-skorstenene.
Endelig skal rederierne presse på for at få bygget den eksisterende flåde af krydstogtskibe med nye og mere miljørigtige teknologier.
De fleste nye skibe, som bliver bygget i disse år, er meget renere end deres forgængere. Der bliver imidlertid kun bygget få, så det vil tage mange år, inden de gamle skibe skrottes….
(Indledningsfoto til artiklen:Pixabay)
Skriv et svar