Der er stor forskel på spådommene for, hvornår luftfarten vil være tilbage i normalt niveau efter Corona – og dermed også hvorfor de eftertragtede forretningsfolk tager på rejse igen.
En ny international analyse ser ret pessimistisk på et comeback, og den er endda lavet, inden Omikron varianten af Corona har ramt Europa.
Ifølge rapporten vil forretningsrejser i Europa først stabilisere sig i 2030 på et niveau, der svarer til før Corona.
Inden da vil flyselskaber, lufthavne og hoteller opleve, at forretnings-rejser falder med 24 procent i Europa og USA, mens Kina kan nøjes med en nedgang på 21 procent.
Analysen er lavet af Tysklands største virksomheds-konsulent-firma Roland Berger. Det har interviewet 7.000 forbrugere, forretningsfolk og branche-eksperter til sin nye rapport ”All Change: How Covid-19 Has Disrupted The Future Of Long Distance Mobility.”
Her vurderer skribenterne rejse-trends både i luften, på jernbane-spor og på gader og veje. Konklusionerne er opsigtsvækkende og bestemt ikke opmuntrende – set fra et europæisk synspunkt.
Analysen konstaterer bl.a., at efterspørgslen efter langdistance rejser som f.eks. over Atlanten kommer langsommere i gang i Europa end i USA og Kina. De er i stedet afløst af virtuelle online møder.
Mange virksomheder har samtidig benyttet lejligheden til at revurdere deres rejse-strategier og retningslinier, så der fremover skal være færre fysiske møder med kolleger, kunder og leverandører.
Desuden er flere og flere virksomheder påvirket af klima-diskussionen. Den betyder, at færre mennesker fremover vil tage fly og/eller rejse til fjerne lande.
Ifølge Roland Berger skal væksten i langdistance- og forretnings-rejser komme fra Kina, hvor den økonomiske vækst er størst.
Kineserne vil formentlig være tilbage på samme rejse-niveau som før Corona allerede i begyndelsen eller midten af 2022.
USA følger efter i slutningen af næste år, mens Europa først vil være med i 2025 eller 2026. Måske bliver det først i 2030, at europæerne kommer tilbage på niveau med før-Corona i 2030….
(Indledningsfoto til artiklen: DanEvans / Pixabay)
Skriv et svar