Europas normalt største lufthavn – Heathrow i London – har forlænget sit låg over antallet af passagerer helt frem til oktober.
Det sker, efter at det åbenbart har været en succes at begrænse sit passagertal, som Heathrow indførte i juli. Da blev flyselskaberne samtidig tvunget til at sælge billetter til afgange til og fra lufthavnen.
Låget betyder, at Heathrow kun vil håndtere 100.000 passagerer om dagen. Kun på den måde mener lufthavnen, at den kan undgå sommerens kaotiske tilstande med lange køer, flere timers ventetid i terminalerne, aflysninger af flyafgange og tonsvis af herreløse kufferter.
Heathrow understreger, at de forlængede grænser kun gælder passagerer, der rejser fra lufthavnen. Ankommende passagerer vil ikke blive berørt.
Selvom lufthavnen siger, at forlængelsen er aftalt med flyselskaberne, er langt fra alle tilfredse med beslutningen.
En talsmand fra Englands næststørste flyselskab Virgin Atlantic siger således til BBC, at man er meget skuffet over forlængelsen til og med den 29. oktober:
”Vi føler, at det går bedre og bedre på Heathrow. Hver uge tilføres nye ressourcer i form af ekstra personale.”
London Heathrow er bestemt ikke den eneste store lufthavn, der har måttet sætte loft over sine passagertal denne sommer på grund af personale-mangel til at betjene de mange rejselystne mennesker.
Amsterdams Schiphol lufthavn har også gjort det. Hollænderne vil kun tillade 67.500 afgange i september og 69.500 i oktober. Langt færre end normalt.
Kaos i luften og i lufthavnene mærkes tillige i USA. Her har flyselskaberne indtil videre aflyst over 100.000 afgange, mens næsten en million har været forsinket med mere end en halv time….
(Indledningsfoto til artiklen: Heathrow Airport
Skriv et svar