Mens Ryanair i sædvanlig stil brokker sig og sender bandbuler ud til højre og venstre, har konkurrenten easyJet holdt lidt lavere profil.
Som alle andre flyselskaber har easyJet problemer med rejse-restriktioner i Europa og et heftigt fald i salget af billetter.
I sommers havde easyJet en kortvarig optur, hvor selskabet kunne gennemføre 40 procent af sine planlagte afgange. Det skete efter tre måneder, hvor alle easyJets hvide og orange fly stod ubeskæftiget på jorden.
Nu er Corona vendt tilbage til Europa, og passagererne er for ængstelige ved at flyve, så selv lave billetpriser ikke kan lokke dem på vingerne lige for tiden.
Her i vinter-perioden har easyJet derfor skåret kraftigt ned i antallet af ruter og afgange. For første kvartal af 2021 regner den britiske lavpris-gigant kun med at gennemføre 25 pct. af sine oprindeligt planlagte flyvninger.
Til gengæld tror easyJet på fremgang igen, men ikke før om et par år.
”Senest i 2023 kommer vi op på samme passagertal som før Coronakrisen. Derefter vil vi opleve et stærkt opsving med endnu flere rejsende, end vi havde tidligere,” siger easyJets topchef i et interview med den franske avis La Tribune.
Lundgren begrunder sin langsigtede optimisme med, at masser af mennesker længes efter at kunne rejse igen. De vil se andre steder, besøge venner og familie.
Den svensk-fødte easyJet chef er dog samtidig realistisk med hensyn til tiden frem til 2023. Den bliver svær at komme igennem, og ”vi får en meget, meget svær vinter lige om lidt.”
easyJet har også andre udfordringer at slås med:
Flyselskabet streger f.eks. nu 400 stillinger alene i Berlin. Det sker som følge af Corona krisen, men også fordi easyJet flytter fra de to gamle lufthavne Tegel og Schönefeld – og ud til Berlins helt nye BER flyveplads.
easyJet ville oprindeligt have skåret 738 jobs bort i Berlin, men efter fire måneders forhandlinger med fagforeningerne er tallet reduceret betydeligt.
I løbet af sommeren har easyJet halveret antallet af passagerfly i Berlin fra 35 til 18. Dermed er der ikke behov så meget personale….
(Indledningsfoto til artiklen: JürgenB / Pixabay)
Skriv et svar