Nogle gange går alt bare skævt, når man skal ud at flyve. Ikke kun for passagererne, men også for flyselskabet man skal rejse med.
Det oplevede 200 passagerer ombord på et easyJet rutefly fredag aften.
easyJet U25877 skulle planmæssigt lette fra Berlins Tegel lufthavn med retning mod Zürich i Schweiz kl. 21:20. En rutine flyvning, der ville vare godt en time.
Problemet var blot, at der ikke var nogen ledig traktor til at skubbe Airbus A320 flyet fra easyJet ud fra gaten, så det kunne rulle resten af vejen ud til startbanen for egen kraft.
Passagerer og besætning måtte bare vente – og vente – og vente. Alle sad parat i deres sæder, og alle obligatoriske check i cockpittet før afgang var foretaget.
Først kl. 23.00 – halvanden time forsinket – kunne easyJet flyet bugseres fra gaten og tage af sted mod Zürich.
Senest på dette tidspunkt må stamgæster på ruten mellem Berlin og Zürich være blevet nervøse. Den schweiziske lufthavn har nemlig spærret for natlige starter og landinger. Zürich lukker og slukker klokken 23 hver aften.
Kaptajnen ombord på easyJet flyet havde dog gode nyheder. Han meddelte sine passagerer over højttalerne, at han havde været i kontakt med ledelsen i den schweiziske lufthavn. easyJet U25877 havde fået en dispension og måtte godt tage af sted fra Berlin til Zürich.
Så langt så godt. Indtil efter 40 minutter i luften, hvor passagerflyet befandt sig over det sydlige Tyskland. Da meldte kaptajnen sig igen i højttaleren:
Der var sket en misforståelse i kommunikationen mellem cockpittet og flyvelederne i Zürich. Der bliver ikke givet nogen dispensation. Flyet må vende om.
Det gjorde Airbussen så og påbegyndte så rejsen retur til Berlin Tegel. Troede passagererne. For i mellemtiden havde klokken passeret 11 om aftenen – og da lukker Tegel også.
Altså måtte passagerflyet finde en anden lufthavn at undvige til. Heldigvis har Berlin flere af slagsen. Så det endte med, at flyet landede på Berlin Schönefeld omkring midnatstid.
Med andre ord Berlin tur retur på godt 80 minutter.
Den tyske lokalavis Berliner Tagesspiegel, der skrev historien som den første i går lørdag, har forgæves forsøgt at få en kommentar fra easyJet om det skete.
Derfor ved kun easyJet, flyets besætning og flyvelederne i Zürich, hvordan sådan en misforståelse kunne ske – og hvem der har ansvaret.
Under alle omstændigheder har passagererne ret til kompensation og betaling af en hotel-overnatning i Berlin – medmindre de selv boede i Tysklands hovedstad….
Skriv et svar