Det er 19 år siden, at man sidst kunne sætte sig i et passagerfly og tage på tværs af Atlanten med langt over lydens hastighed.
Concorde hed det fransk-britiske vidunder, der fløj første gang for 53 år siden. Concorde kostede en formue at rejse med. Flyet støjede voldsomt og brugte enorme mængder benzin for at komme op i hastighed.
Med andre ord ville Concorde slet ikke passe ind i vores klima- og energipris-fokuserede tider. Det betyder dog ikke, at drømmen om at tage fra København til New York på 3,5 timer er helt udslukt.
Tværtimod hævder lille Boom Supersonic, at firmaets supersoniske Overture passagerfly er tættere på at være en realitet end nogensinde før. Måske kan det gå i rute allerede i 2029, efter at de første prototyper går i luften i 2024, og praktiske flyve-tests kan påbegyndes i 2026.
I forbindelse med den store Farnborough flymesse i England forleden præsenterede Boom Supersonic en helt nydesignet prototype af Overture.
Den nye version er resultatet af over 26 millioner timer i en flysimulator. Samtidig har 51 modeller i formindsket størrelse været afprøvet i en vindtunnel.
Boom Overture 2022 har fået fire i stedet for tre motorer, der kan sende flyet afsted med Mach 1.7 hastighed – ca. 2.080 km i timen.
Det er lidt langsommere end Concorde, men de nye motorer bruger langt mindre brændstof og kan køre på 100 procent bio-benzin. Faktisk skal Overture flyve helt uden CO₂ forurening ved sin tophastighed på Mach 1,7.
Overture kan samtidig starte uden efterbrændere, hvilket beboere omkring lufthavne vil være glade for.
I stedet udstyres Overture – som det første trafikfly i verden – med et automatisk støjreduktions-system under start. Det skal sikre, at maskinen ikke støjer mere end de mest støjsvage passagerfly i dag.
Overture bliver for en stor del bygget af kulfiber og andre composite-materialer. Det vil ikke kun gøre flyet lettere, men samtidig stærkere i kroppen og mere stabil under ekstreme kuldegrader end normale passagerfly i dag, der er bygget mest i metal….
Boom har udpeget mindst 600 langdistance ruter i verden, som kunne være relevante for Overture. Her vil mellem 65 og 80 passagerer kunne flyve lynhurtigt til billetpriser, der er sammenlignelige med Business Class i dag.
Flyvehøjden er 60.000 fod eller ca. 18.000 meter, mens rækkevidden er 4.250 nautiske mil svarende til 7.870 kilometer. Overlyds-tempo foregår kun over hav – ikke land.
Interessen blandt flyselskaberne er vokset markant siden Farnborough præsentationen. På forhånd har United Airlines fra USA og Japan Airlines bestilt i alt 70 eksemplarer.
En kontrakt med Northrop Grumman, der er blandt USA’s store fabrikanter af militææfly, normalt bygger militærfly,kan også hjælpe Boom et stort skridt videre.
Northrop Grumman vil bygge en version af Overture til, hvad selskabet kalder et ”supersonic special-mission aircraft” – spækket med radar og anden avanceret elektronik Det vil blive tilbudt både US Air Force og luftvåben i allierede lande. Sikkert også Danmark.
Endelig er Boom så sikker på, at Overture bliver en realitet inden længe, at man har bedt det amerikanske modefirma Ministry of Supply om at designe tøj og gadges, der passer til en fremtid med supersoniske rejser.
Ministry of Supply kommer i første omgang med en blazer i seks farver, specielle sokker, en øjenmaske, et tæppe til ombord, et drikkekrus og en bærepose i high-tech materialer.
Disse ting kan allerede nu købes som souvenirs eller til at forberede sig i god tid, inden man kan tage sin første flyvetur i en Boom Overture om syv år…..
(Indledningsfoto til artiklen: Boom Supersonic)
Skriv et svar