Tænke sig, at man sidder i et passagerfly mellem New York og London, hvor man ikke engang får set halvdelen af den nye ”Oppenheim” film på skærmen, før man er landet igen.
Sådan en drøm kan sagtens blive en realitet, når NASA om nogle år vil have sit nye supersoniske passagerfly klar til afkorte afstandene på kryds og tværs af kloden.
Efter planen skal det nye NASA fly nemlig nå en hastighed på Mach 4, hvilket svarer til ca. 4.900 kilometer i timen.
I praksis vil det betyde, at man kan krydse Atlanten mellem London Heathrow og JFK lufthavnen i New York på under halvanden time.
Det nye fly bliver dermed dobbelt så hurtigt som det legendariske Concorde, der for første gang præsenterede os for supersonisk passager-transport for 47 år siden.
Men ikke nok med det. NASA’s fremtidige airliner bliver også klart hurtigere end det amerikanske luftvåbens SR-71 Blackbird spionfly. Det nåede Mach 3.2 eller ca. 3.500 km/t på toppen.
Til sammenligning tager det i dag typisk mellem otte og ni timer at flyve mellem London og New York. Alt efter, om Boeing og Airbus flyene har med- eller modvind.
Den måske største fordel ved det nye NASA fly – i hvert fald for de mennesker, der bor under dets flyrute – er, at ny teknologi forhindrer det velkendte brag, når maskinen bryder igennem lydmuren
Netop dette brag var en af årsagerne til, at Concorde flyet blev droppet i 2003. Andre årsager var motorstøj og et meget stort brændstof-forbrug, som gjorde det svært at gøre Concorde-ruter rentable.
Supersonisk lufttrafik er forbudt i mange lande på grund af lyd-braget. Det gælder også for civile fly i USA, mens militære jagerfly godt må flytte sig med mere end lydens hastighed.
I de seneste par år har NASA vist flere prototyper på supersoniske fly, der er nærmest tavse, når de er undervejs. Et af dem til primært militære formål hedder X-59.
NASA vil bruge erfaringer fra X-59 i sit fremtidige passagerfly, som USA’s rumfarts-organisation offentliggjorde planerne til i den forløbne uge.
NASA har identificeret 50 inter-kontinentale ruter, hvor det nye supersoniske fly kunne være oplagt. De fleste går mellem Europa og Nordamerika, men der er også mange over Stillehavet mellem USA, Asien og Australien.
For at accellerere udviklingen af fremtidens supersoniske jetfly vil NASA nu give to-års kontrakter til en række design-firmaer og fly-specialister, der skal komme med koncepter og roadmaps for supersonisk passagertrafik. Det sker som led i NASA’s Advanced Air Vehicles Program.
Den første kontrakt er gået til Boeing, der vil sammensætte et team med bl.a. GE Aerospace, Exosonic, Georgia Tech Aerospace Systems Design og Rolls-Royce North American Technologies.
Kontrakt nummer to går til Northrop Grumman Aeronautics Systems, som er bedst kendt for sit F-35 Lightning II jagerfly til bl.a. det danske luftvåben.
Northrop står også bag USA’s B-2 bombefly, der kan bevæge sig nærmest usynligt gennem luften.
Northrop Grumman vil hente assistance fra bl.a. Boom Supersonic, Blue Ridge Research and Consulting samt Rolls-Royce North American Technologies.
Sidstnævnte skal rådgive begge projekt-grupper om fremtidige jetmotorer. Det samme skal General Electric (GE) i forhold til Boeing.
Begge teams skal eksperimentere med og forske i vigtige ting som flyskrog, power, fremdrift, materialer og varme-udvikling, når et fly skal bevæge sig med fire gange lydens hastighed.
Det bliver spændende at se, om og hvornår det nye supersoniske passagerfly bliver en realitet….
(Indledningsfoto til artiklen: NASA)
Skriv et svar