Inden længe vil det store eventyr for turister ikke længere være en ekspedition i junglen, et kamelridt i ørkenen eller en slædetur på tværs af Grønland.
Så vil målet være en rejse med raket til ISS rumstationen 410 kilometer over jord-overfladen med en tilknyttet ”sight-seeing” et par gange rundt om vores klode.
Lyder det som science-fiction fra en ”Star Wars” film? Ingenlunde. Allerede næste år – i 2020 – planlægger NASA, at de første rumturister kan tage af sted.
I går anbragte de to amerikanske astronauter Andrew Morgan og Nick Hague nemlig brugt seks timer på at installere en ny anløbsbro på den internationale rumstation ISS.
Den nye bro er beregnet til, at private rumfærger kan anløbe ISS og enten aflevere turister eller hente mennesker, der har betalt en formue for at blive astronauter og kosmonauter én gang i deres liv.
NASA mangler penge til at holde ISS rumstationen i fortsat drift. Derfor søger både den amerikanske, de europæiske og den russiske rumfarts-organisation, der står for ISS i fællesskab, med lys og lygte efter nye indtægts-muligheder.
Rumturister ser ud til at være et interessant forretnings-område. Tilsyneladende er der nemlig ganske mange, som er parate til at lægge mellem 20 og 27 millioner euro – ca. 150 til 200 millioner kroner – for et par dages ophold ude i universet.
I fremtiden skal rejsepriserne falde drastisk. NASA taler om billetpriser på omkring 90.000 euro eller ca.680.000 kroner. Ikke ligefrem så billigt som en rejse til Mallorca eller Maldiverne. Men formentlig finansielt overkommelig for andet end milliardærer.
I øjeblikket er der kun de russiske Sojuz rumkapsler, der er pålidelige nok til transportere mennesker ud i rummet og op til ISS stationen.
NASA har ikke selv et egnet transport-middel, efter at amerikanerne opgav videre-udviklingen af sit Space Shuttle program. Det skete oven på flere fatale ulykker.
Den nye private og kommercielle rumturisme kommer dog fra USA. Oven i købet konkurrerer to amerikanske fabrikanter om at komme først. Den ene er Boeing – den anden SpaceX, der ejes af Tesla-manden Elon Musk.
Den nye anløbsbro på ISS rumstationen er indrettet, så den fungerer sammen med både fartøjer fra Boeing og SpaceX.
Boeings rumskib hedder Starliner. Det kan bruges både til NASA astronauter, men er også egnet til at være en ”rejsebus” for private.
Boeing har dog indtil videre haft en del tekniske problemer med Starliner, hvis første start er blevet udsat flere gange.
Forhåbentligt er Starliner skruet bedre sammen end Boeings mere jordnære 737 MAX fly, som i øjeblikket har startforbud.
Elon Musik har til gengæld længst demonstreret, at hans SpaceX fungerer i praksis. Han flyver Dragon rumkapslen i toppen af sine genbrugelige Falcon raketter, der har besøgt ISS flere gange med fragt.
Indtil videre har SpaceX kun fløjet uden mennesker i, men det skal ændre sig allerede i 2020. Sammen med den amerikanske milliardær Robert Bigelow vil han koble et hotelmodul på ISS rumstationen. Bigelow har også en drøm om at åbne en egen hotelkæde i universet med bl.a. afdelinger på månen.
Som med-aktionær i ISS har russerne selvfølgelig også adgang til at lave sit eget rumrejse-bureau. Russerne har allerede haft kosmonauter deroppe, som selv betalte for turen.
På længere sigt kan det måske også komme på tale, at Indien, Kina og Israel bliver deltagere i eventyret om at gøre universet til et kommercielt rejsemål.
De tre lande gennemfører i øjeblikket hvert sit ambitiøse rumprogram, der skal sende kapsler til månen. Det næste skridt kunne sagtens være at tilbyde rumrejser til private.
Med andre ord: ISS bliver til et kommercielt hotel. Hvilken hotelkæde får mon den nye overnatningsform under sine vinger? Kan man mon snart booke en rumrejse hos Airbnb….
Skriv et svar