Det vakte stor opsigt, da Europas største lufthavn – Heathrow i London – tvang sine flyselskaber til at aflyse afgange, fordi lufthavnen ganske enkelt ikke havde personale nok til at håndtere de mange passagerer og deres bagage.
Resultatet var lange køer ved check-in og Security, masser af forsinkelser og tusinder af kufferter, der aldrig kom med deres ejermand på flyet.
Heathrows problemer nåede bl.a. nyhedsmediernes overskrifter, fordi et af de store flyselskaber – Emirates – nægtede at følge ordren.
Ifølge lufthavnen har man kun omkring 70 procent af sit normale handling-personale til rådighed, mens antallet af passagerer er vokset til mellem 80 og 85 procent.
Heathrows problem skyldes desuden også Brexit. Mange af de manglende medarbejdere kom tidligere fra EU-lande, og de havde i dag meget svært ved få arbejds-tilladelse igen i England.
Heathrow er i øvrigt slet ikke den første lufthavn, der tyr til løsningen med at begrænse antallet af daglige starter og landinger.
Tidligere har Heathrows nabolufthavn Gatwick i London gjort det samme. Også Schiphol i Amsterdam måtte skære ned efter to weekender med nærmest totalt sammenbrud.
Nu følger så Tysklands største lufthavn Frankfurt efter. I næste uge vil man atter sænke ”antallet af flybevægelser i timen.”
Frankfurt har i forvejen skåret antallet af starter og landinger ned fra 106 til 96 i timen. Nu skal den sænkes til 88.
Målet er som altid at ”stabilisere lufttrafikken”. I den sammenhæng må det derfor passe Frankfurt rigtig godt, at lufhavnens største kunde – Lufthansa – har aflyst 2.000 ekstra afgange her i sommersæsonen.
Ligesom Heathrow vil Frankfurt lade nedskæringerne gå ud over alle sine kunder – også de små flyselskaber. Alle vil blive bedt om at aflyse afgange eller flytte dem til andre tidspunkter af dagen end i myldretiderne om morgen og tidligt på aftenen.
Nedskæringerne i Frankfurt kommer i sidste øjeblik, før skolernes sommerferie begynder i flere tyske delstater. Det sker i næste weekend, hvor Tyskland største lufthavn venter at skulle håndtere op til 200.000 passagerer om dagen.
En anden konsekvens af personale-manglen i Frankfurts lufthavn er gået ud over Lufthansas bedste kunder i Business Class og de såkaldte Frequent Travellers.
De plejer at have deres egen ”Fast Lane” gennem check-in og Security, så de slap for at stå i kø sammen med det almindelige folk på Economy Class.
Ifølge det tyske medie ”Der Spiegel” har Lufthansa måttet lukke sine Fast Lanes, fordi lufthavnene ganske enkelt ikke havde personale nok til at bemande dem.
I Heathrow i London har man vurderet, at man ikke kan håndtere mere end 100.000 passagerer. Derfor skal flyselskaberne enten lukke helt for billetsalget eller skære det voldsomt ned resten af sommeren.
Beslutningen kommer efter flere eksempler på, at Heathrow måtte aflyse adskillige afgange. Hårdest er det gået ud over British Airways, der er lufthavnens største kunde.
Senest i mandags måtte flyselskaberne i Heathrow med kort varsel strege snesevis af afgange, der gik ud over mindst 10.000 passagerer.
En talsmand for Heathrow erklærede samtidig, at ingen af de berørte passagerer havde ret til erstatning fra deres flyselskab, fordi det ikke var dets skyld, at afgangen blev aflyst.
Flyselskaberne er naturligvis heller ikke glade for det nye loft over passagertallet i Europas største lufthavn. De mener, at nedskæringerne kan koste dem milliarder af kroner i mistet indtjening.
”Vi har kun fået 36 timer til at ændre i vores flyplaner. Desuden vil vi ikke finde os i, at en lufthavn vil bestemme, hvor mange afgange vi skal smide betalende gæster af fra. Hvis vi ikke gør, det truer Heathrow med at forfølge os juridisk,” fortæller Emirates.
Det bliver nogle spændende og desværre nok kaotiske rejsedage, vi ser frem til i næste uge….
(Indledningsfoto fra Heathrow lufthavn: Skyler Smith / Unsplash)
Skriv et svar