Danmark øger dem langsomt over nogle år. Tyskland meget hurtigere, mens Sverige afskaffer dem – afgifterne på flybilletter.
Politikerne i en række lande fundet et sted at fylde huller i deres skatte-indtægter. Nemlig hos fly-passagererne, der skal til lommerne, før de kan lette fra lufthavnen på ferie- eller forretnings-rejse.
Eneste undtagelse lige nu er Sverige, der for nylig besluttede at flyve den modsatte vej.
Regeringen i Stockholm dropper nemlig sine billet-afgifter, som den ellers har været foregangs-mand og forbillede for i flere andre lande – inklusive Danmark.
Sverige afskaffer afgiften for at støtte sit erhvervsliv og rejsebranche. Svenskerne er ganske enkelt bange for, at landets ret uundværlige flyforbindelser ellers vil uddø.
Slut med at lytte til Greta Thunberg og hendes Friday for Future klima-projekt, der lykkedes godt med at skræmme mange svenskere fra at tage flyet via sin effektive ”fly-skam” kampagne.
Klima og CO₂ er også begrundelsen for, at Danmark har indført billet-afgifter til folk, som både rejser inden- og udenlands med et fly.
Ifølge den franske erhvervs-avis ”Les Echos” er det nu nok snarere store huller i finans-budgettet, der er forklaringen på, at regeringen i Paris nu vil mange-doble sine nuværende billet-afgifter.
Flyver man f.eks. med Air France på en lang-distance-rute på Economy Class, skal afgiften stige fra i øjeblikket 7,51 euro til fremover 60 euro! Det svarer til 450 danske kroner.
Har man råd til at flyve på Business eller First Class på en lang rute, skal skatten hoppe fra 63,07 euro til 200 euro – ca.1.500 kroner.
Knap så voldsom er de franske afgifts-stigninger på de kortere ruter indenrigs eller i Europa som f.eks. fra Paris til København:
På Economy Class stiger billet-skatten fra 2,63 euro fra 2,63 euro til 42 – det er ca. 315 kroner. Business Class passagerer skal så af med 100 euro.
Både franske rejsefolk og flyselskabernes internationale branche-forening IATA advarer om, at Paris-regeringens planer vil være et ”desaster”.
Den ser dog ikke ud til at lytte. Tværtimod glæder den sig til øgede indtægter fra billet-afgifterne:
Allerede i 2025 skal det være en stigning fra 460 millioner til en hel milliard euro. I de efterfølgende år vil det være endnu flere….
(Indledningsfoto til artiklen: Adam Khan / Unsplash)
Skriv et svar