Fra april er det ikke længere tilladt at hoppe rundt i fly mellem store franske byer som Paris, Lyon og Bordeaux. Man skal tage toget i stedet for.
En ny klima-bestemmelse, som det franske parlament vedtog for et stykke tid siden, træder nemlig i kraft fra i morgen.
Den foreskriver, at alle indenrigs rejser med fly, der kan foretages med tog på under 2,5 timer, bliver forbudt – flyruterne lukket.
Initiativet er en del af Macron-regeringens forsøg på at håndtere klima-forandringerne og sænke CO₂ belastningen fra landets offentlige transport.
I første omgang flytter Frankrig passagererne over fra fly til tog på fem populære ruter. Det er dem fra Paris Orly til Bordeaux, Paris Orly til Lyon, Paris Orly til Nantes, Paris Orly til Rennes og Lyon til Marseille.
Alle fem byer er i forvejen betjent af de franske TGV højhastigheds-tog, der kører med op til 320 kilometer i timen. Når man indregner transporten til og fra lufthavne, der i modsætning til togstationer ligger langt ude fra bycentrum, vil forskellen i rejsetid ikke være stor.
Der er dog undtagelser. Kravet om at bruge tog i stedet for rutefly gælder ikke, hvis passageren skal skifte fly i ankomstbyen for at nå en forbindelse til en international destination.
Regeringen i Paris sælger det nye initiativ som et stort spring i retning af at gøre landet meget mere grønt og bæredygtigt. Greenpeace er dog knap så imponeret:
”Frankrigs forbud mod korte indenrigs flyvninger kan kun blive set som et meget forsigtigt lille skridt i den rigtige retning,” siger organisationen i en udtalelse.
Ikke desto mindre kan franskmændenes beslutning snart blive kopieret i andre lande. Spanien, Holland og Tyskland pusler således med tilsvarende planer.
Begge lande har som Frankrig et netværk af højhastigheds-tog mellem deres storbyer, som kan overtage den indenrigs flytransport. Det mangler Danmark, hvor et skifte fra vinger til skinner ellers ville være oplagt med vores korte afstande mellem Jylland og København.
I sin iver efter at redde kloden har Frankrig i øvrigt besluttet at reducere landets CO₂ udledninger med 40 procent i 2030 og bringe dem tilbage til forurenings-niveauet i 1990.
I den forbindelse har franskmændene også indført verdens højeste klima-afgift på flyrejser. Således kan det koste op til 400 euro oveni billetprisen for en langdistance rejse med fly….
(Indledningsfoto til artiklen: Kabelleger / David Gubler / Wikimedia)
Skriv et svar