Det norske rederi Hurtigruten har præsenteret et koncept til verdens første helt forureningsfrie postskib, der fra senest 2030 skal trafikere mellem 34 havne mellem Bergen og Kirkenes i Norge.
Postskibene fra Hurtigruten er populære hos turister, fordi de anløber langt flere havne og byer, end de store krydstogtskibe gør. Derfor bruges de ofte som et alternativ.
Hurtigrutens nyhed skal være hel-elektrisk og forsynet med batterier, der oplades med landstrøm, hver gang skibet ligger i havn. Her vil strømmen udelukkende komme fra bæredygtige kilder.
De nye ruteskibe får efter planen også moderne sejl og vind-teknologi, der hælder ekstra energi i de 60 megawatt store batterier ombord.
Sejlene skal have integrerede solceller, så skibet kan skifte mellem flere klima-rigtige teknologier. Skiftet sker automatisk og styres af kunstig intelligens (AI).
Det samme er tilfældet med en ny type skibsskruer, der roterer modsat hinanden. Vand-stråle-baserede ekstra ror skal gøre skibet meget nemt at manøvrere på beskeden plads. Strålerorene kan trækkes ind og ud ad skroget efter behov.
Den traditionelle bro på skibet vil være meget mindre end normalt i dag. Den vil blive erstattet af noget, der ligner cockpittet i et moderne passagerfly.
Ifølge Hurtigruten vil de nye postskibe og færger blive meget mere luksuriøse end de nuværende. Skibenes strømlinede design skal ikke kun reducere vindmodstand og energi-forbrug, men også øge rejse-komforten for passagererne.
De rejsende vil også få større udendørs dæks-arealer at bevæge sig på. Hvis vejret kræver, at man forbliver indendørs, har passagererne meget store vinduer at kigge på omgivelserne fra.
Til gengæld virker det lidt som et reklame-trick, at Hurtigruten vil anbringe store displays på ydersiden af skroget, der viser batteriernes lade-tilstand.
Hurtigruten fortæller, at man også vil aktivere passagererne til at deltage i strømbesparelser. Via en app styrer de varme, lys, vandforbrug og Air Condition i kabinerne.
Det spændende Hurtigruten koncept skal med tiden afløse de nuværende postskibe, hvor flere af dem i dag bruger hybrid-teknologi med både batterier, eldrift og motorer med flydende naturgas (LNG).
Fremtidsskibet får 270 kabiner med plads til 500 passagerer….
(Indledningsfoto til artiklen: Vard Design)
Skriv et svar