Overalt i rejsebranchen taler man om en mere bæredygtig og klima-rigtig fremtid.
Måske allermest i luftfarten, der lidt ufortjent beskyldes for at stå for en stor del af verdens CO₂ belastning. Men også hoteller og krydstogtskibe har travlt med at blive mere miljøvenlige.
Meget er ren reklame-snak eller “green-washing”, som det hedder med et fagudtryk. Ind imellem er der dog også seriøse forslag til, hvordan vi kan ændre vores måde at rejse på i fremtiden.
Senest kommer et forslag fra det franske krydstogt-rederi Ponant, der går meget videre end flydende naturgas (LNG) i tankene, landstrøm i havnene og katalysator-filtre på skibsmotorerne.
Ponant vil således sende et revolutionerende krydstogtskib i rute inden 2030. Det skal ganske enkelt være det første CO₂-zero-nul af slagsen. Arbejdsnavnet er ”Swap2Zero.”
Det franske rederi hører ikke ligefrem til verdens store i krydstogter. Til gengæld har Ponant fundet sin niche i at tilbyde luksuriøse sørejser på relativt små skibe, der sejler til ekstreme – og klimamæssigt meget sarte – områder som f.eks. Antarktis, Australien eller den magnetiske nordpol.
Ponants idé er at kombinere moderne high-tech sejl med motorer, der bruger ikke-fossile brændstoffer fra f.eks. brint-baserede brændstof-celler.
Sejlene skal levere 50 procent af krydstogt-skibets fremdrift. De assisteres af små vind-turbiner – en slags roterende rør – som kan levere den nødvendige strøm ombord.
Sejler skibet i vindstille, kan det enten tænde sine forurenings-frie motorer eller supplere med energi fra over 1.000 kvadratmeter solceller.
Endelig pusler Ponant med yderligere teknologi, der f.eks. skal kunne forvandle CO₂ til brændstof. Andre systemer skal kunne udnytte bølge-energi og strømme i vandet til elektricitet.
Ponants første grønne krydstogtskib fåt omkring 100 gæste-kabiner. Det måler 181 meter i længden og er derfor en dværg i sammenligning med de flydende byer, som de store rederier tilbyder med plads til over 6.000 passagerer ad gangen.
Franskmændene har valgt Stirling Design International til at tegne skibet. Samme designere har også stået for Ponants egen isbryder ”Le Commandant Charcot.”
I øjeblikket forhandler Ponant med flere værfter, der gerne vil bygge verdens grønneste krydstogtskib. Hvem der får æren, vil blive afgjort senere i år.
Ponant håber, at det nye skib vil inspirere hele krydstogt-industrien. Derfor ser franskmændene gerne, at ideerne vil blive kopieret af andre rederier:
”Dette er meget mere end et nyt skib. Vi vil tilbyde en helt ny måde at sejle på havet. Vores mål er, at så mange rederier og skibsbyggere som muligt forpligter sig til at bygge CO₂-neutralt i fremtiden, erklærer Ponants topchef Hervé Gastinel.
Ponant er naturligvis ikke ene om at præsentere stærkt grønne ambitioner i skibsfarten. I juni præsenterede det norske krydstogt-rederi Hurtigruten således sit ”Sea Zero” projekt.
Nordmændenes planer omfatter bl.a. batterier på 60 megawatt ombord på skibene. Også her vil der være sejl og møller til at udnytte vindenergi, ligesom kunstig intelligens skal gøre manøvrering i havne mere effektiv.
Hurtigrutens første krydstogtskib i “Sea Zero” klassen bliver 135 meter langt og have plads til maksimalt 500 gæster.
(Indledningsfoto til artiklen: Stirling Design International / Ponant)
Skriv et svar