Togrejser er ved at blive trendy igen som svar på tidens grønne bølger. Især tog til de længere distancer er ved at få et comeback, efter at de har været fortrængt af fly i adskillige årtier.
Det nye fokus betyder også, at vi får flere spændende nye koncepter at se for transport på skinner. Mange af ideerne ser ud til at blive skabt i Frankrig.
Først var det forleden det spændende Midnight Train projekt, der skal forbinde europæiske storbyer – deriblandt København – med tog på første klasse. Egne sovekupeer, restaurant og bar ombord.
Endnu mere luksuriøst og futuristisk er G Train, der er udtænkt af den franske designer Thierry Gaugain.
Hans kreative hjerne-celler har været involveret i stort og småt, men mest kendt er han for sine yachter i superklassen – blandt dem Apple grundlæggeren Steven Jobs 262-fods ”Venus”.
Gaugain hævder, at han tænker jernbane-transport helt nyt med G Train. Det 426 meter lange tog er bygget i lutter hyper-moderne materialer og omfatter 14 vogne, der domineres af enorme glasflader.
Glasset er naturligvis også high tech. Alt efter omgivelses-lys og -temperatur kan det skifte farve. Hvis passagererne vil sidde diskret og ikke føle sig i et glasbur, kan man via et touch panel gøre vinduerne helt uigennemsigtige udefra.
Det bliver næppe statslige togselskaber som DSB, DB, SJ eller franske RTSL, som bliver købere af de super-elegante G Trains.
Gaugain satser snarere på private kunder, som han også kender fra sine luksus yachter. Mange-millionærer, statsledere og kongelige, der vil have deres egne personlige tog.
De skal have pengepungen i orden, for den franske designer taler om priser fra 350 millioner dollars pr togsæt. Det svarer til ca. 2,2 milliarder kroner.
Til gengæld vil de kunne skræddersy indretningen i deres tog helt efter deres egne behov og lyster: Som udgangspunkt indeholder et G Train en stor central suite til ejeren selv, der så kan suppleres med 18 gæsteværelser.
Naturligvis indeholder G Train både restaurant, bar og soveværelser, men f.eks. også et fitness center, spa, store badeværelser og en godsvogn med plads til et par biler.
Gaugain forestiller sig, at G Train kører på grøn strøm fra luftledninger på almindelige jernbanespor. Han vil dog ikke udelukke, at forurenings-fri brændstof-celle motorer, der kører på brint, også kunne være en mulighed om nogle år….
(Indledningsfoto til artiklen: Gaugain)
Skriv et svar