Næste gang, I tager til London, har I fået en ny restaurant at gæste, der serverer måltider, som rigtigt mange danskere kender hjemmefra.
Ikke fordi den nye restaurant har frikadeller med rødkål, boller i karry eller hakkebøf med løg på menu-kortet.
Dens udvalg er snarere en ny blanding af svenske og engelske specialiteter.
Det er nemlig IKEA’s første selvstændige restaurant i verden. Her behøver man ikke at kigge på møbler, men kan nøjes med at fylde maven med f.eks. köttbullar, kartoffelmos og tyttebær eller en typisk britisk breakfast eller fish & chips.
Qua sine mange varehuse verden over har IKEA udviklet sig til at være en af verdens store indkøbere af madvarer.
Det har fået møbelgiganten til at tænke i nye baner. Ligesom man også har gjort med sine nye city-varehuse i f.eks. København.
IKEA’s første deciderede restaurant har 75 pladser og ligger på King Street i London bydelen Hammersmith. Ikke at forveksle med den berømte shopping gade Kings Road i Chelsea.
De fleste af menuerne minder om dem, man kan købe i restauranterne i IKEA’s danske varehuse, men der er forskelle:
Otte kødboller med kartoffelmos, ærter, flødesovs og tyttebær marmelade koster f.eks. 5,50 engelske pund. Vil man hellere have sine boller vegetariske, fås de for kun 4,95 pund.
Pasta til børn med tomatsovs, en soft drink og en portion frugt serverer IKEA’s restaurant for beskedne 0,95 pund.
Meget mere ”british” er til gengæld fish and chips med ærter til 6,95 pund eller laks med couscous og yoghurt til samme pris.
Kommer man forbi om morgenen eller formiddagen er der en lille varm morgenmad med seks ingredienser inklusive bacon, pølser, omelet og baked beans for kun 2,75 pund.
Endelig vil IKEA’s første selvstændige restaurant tilbyder en stor morgenmad med ni elementer til 3,75 pund.
Alt i alt bliver den nye IKEA idé nok snarere en rival til fastfood kæder som McDonald’s og Burger King end til traditionelle restauranter med betjening ved bordene.
IKEA vil ikke oplyse, om det nye restaurant koncept også skal rulles ud i andre lande inklusive Danmark. Bliver det en succes i London, skal man vel aldrig sige aldrig….
(Indledningsfoto til artiklen: IKEA)
Skriv et svar