Det er ikke kun Israel og palæstinenserne i Gaza-striben og i det sydlige Libanon, som bekæmper hinanden i en blodig fejde.
Krigen er også hoppet over i den civile luftfart, der i stigende grad mærker bevidste skabte forstyrrelser af civile passager- og fragtfly over Mellemøsten.
Fænomenet kaldes GPS-spoofing, hvor kriminelle it-specialister sender falske GPS positions-data til flyene for at få dem ud af kurs. Det er en slags elektronisk krigsførelse.
GPS-spoofing problemer var allerede kendt i Mellemøsten, før krigen brød ud. Men forekomsten af de vildledende informationer til fly er steget markant i de seneste par måneder.
Situationen er nu så alvor, at Lufthansa føler sig tvunget til at efter-uddanne sine piloter i ”potentielt kritiske situationer” – herunder ikke mindst GPS-spoofing.
Lufthansas beslutning kommer efter et aktuelt tilfælde over Cypern, hvor falske positions-data forbløffende hurtigt trængte ind i et passagerflys navigations-systemer.
Det udsatte fly var på vej fra Adana i det sydlige Tyrkiet til Larnaka på Cypern. Sædvanligvis kun et lille hop for et passagerfly. Se indlednings-billedet til artiklen.
Piloterne på et lille Bombardier Global Express forretningsfly koblede alligevel for en sikkerheds skyld deres GPS-modtager fra. De kendte nemlig til risikoen for GPS-spoofing.
I stedet kunne de så følge og dokumentere en ny spoofing-strategi fra hackernes side, som i øjeblikket besværliggør navigationen for piloter over Mellemøsten.
Det beskriver pilot-informations-tjenesten ”OpsGroup:”
Da piloterne i Bombardier-flyet i et kort øjeblik tændte for deres GPS-modtager, viste displayet med et stjerne-symbol, at maskinen befandt sig præcist over Beiruts Olba lufthavn.
Faktum var imidlertid, at flyet var ved at gøre klar til landing i Larnakas lufthavn og allerede kunne se lysene fra den cypriotiske by.
Uden piloternes de-aktivering af GPS-modtageren er der stor risiko for, at de falske informationer var trængt meget dybere ind i flyets computere og navigations-system. Med mulige katastrofe følger.
Ifølge ”OpsGroup” er Beirut, Kairo, Bagdad og Tel Aviv de øjeblikkelige «hot spots» for GPS i Mellemøsten.
Eftersom Lufthansa planlægger at genoptage sine ruteflyvninger til Beirut fem gange om ugen fra den 15. december, følte ledelsen i det store tyske flyselskab, at det måtte gøre noget ekstra-ordinært.
”GPS-spoofing” er et alvorligt indgreb i den civile luftfarts sikkerhed og en trussel mod den sikre drift af civile fly,” forklarer en Lufthansa talsmand til flere tyske medier.
”Alle piloter i Lufthansa Group er nu uddannede til at kunne håndtere forskellige potentielt kritiske situationer, herunder GPS- spoofing,” fortsætter han.
Lufthansa vil dog ikke afsløre i detaljer, hvordan flyselskabet vil håndtere GPS-spoofing. Det skal ikke afsløres over for ”fjenden”:
”Vi analyserer løbende risiko-situationen og reagerer på den med passende foranstaltninger til vores piloter.”
Før krigen udbrød mellem Israel og Gaza, oplevede piloter bl.a. GPS-forstyrrelser over Østersøen. Det var i begyndelsen af krigen mellem Rusland og Ukraine….
(Indledningsfoto til artiklen: OpsGroup)
Skriv et svar