Rigtigt mange passagerer er nervøse, inden de skal ud at flyve. Nogle har ligefrem flyskræk og sidder helt stive af rædsel i sædet, mens flyet letter og fortsætter sin rejse højt over skyerne.
Internationale analyser taler om, at ca. 15 pct. lider under flyskræk i mere eller mindre grad. Andelen af rejsende, der ikke føler veltilpas i det flyvende aluminiums-rør og bliver skræmt op, hver gang flyet ryster, er nok meget højere.
Derfor lærer kabine-personalet i de fleste flyselskaber som del af deres uddannelse, hvordan man omgås nervøse passagerer. I mange tilfælde er de også i stand til at berolige de pågældende.
Ikke alle bryder sig dog om at henvende sig til kabine personalet. Enten er de for generte, eller de føler sig flove ved at erkende åbenlyst, at de lider af flyskræk.
Flyselskabet Virgin Australia ser nu ud til at have fundet en vej til at hjælpe alle passagerer, der er bange for at flyve. Også dem, som ikke vil bede stewardesser og stewarder om hjælp i andres påhør.
Fra nytår kan passagerer hos Virgin Australia allerede ved booking af billetten angive, om de er bange for at flyve eller ej. De skal bare sætte et flueben i en lille boks på online bestillingen.
Kabine personalet er så orienteret på forhånd, hvilke passagerer de skal tage sig ekstra meget af under flyvningen.
Hjælpen kan gives på flere måder. Nogle rejsende skal man tale stille og roligt til. Andre skal man hjælpe med åndedræts-øvelser, mens atter andre skal beroliges med masser af informationer om flyveturen og flyet. F.eks om, hvor erfarne piloterne er, eller hvornår flyet blev serviceret senest.
Lider man af flyskræk og skal ud at rejse med et andet flyselskan, er det en god idé at orientere enten personalet ved gaten eller kabine-personalet direkte, når man går ombord i flyet.
Virgin, der er Australiens næststørste flyselskab efter Qantas, er også på forkant på andre ”bløde” områder.
I september stoppede flyselskabet f.eks. helt med at bruge sugerør og rørepinde af éngangs plastik for at følge den globale miljø-bølge. Det svarer til ca. 260.000 sugerør og 7,5 millioner rørepinde om året.
Samtidig indledte Virgin Australia forsøg med at bruge miljø-rigtig flybenzin i jetmotorerne på nogle af sine passagerfly….
Skriv et svar