Både Boeing og Airbus vil uden tvivl sige, at der var én kunde, som reddede regnskaberne i juni måned. Hos begge var det amerikanske United Airlines, der kastede sig ud i flyselskabers største indkøb nogensinde.
Airbus fik f.eks. Uniteds underskrift på 70 styk A321 neo til de korte og mellemlange distancer. Her skal maskinerne ikke kun konkurrere med fly fra andre selskaber.
Airbus A321 får også nye rivaler i eget hus. United har nemlig også købt 200 Boeing 737 Max, der bejler til de samme ruter og opgaver som de europæiske A321.
Ud over United var det småt med nye ordrer i juni. Ikke-navngivne kunder har således købt en enkelt lille Airbus A220-300, mens en anden har bestilt en enkelt A31 neo. Endelig vil en ukendt privatkunde have en stor Airbus A330-300.
Dermed har Airbus gennem årene solgt 780 eksemplarer af den efterhånden aldrende A330 til de lange ruter. Den første A330’er blev afleveret til sin kunde i 1994. Af de 780 bestilte fly er 771 for længst i drift hos køberne.
Juni blev også en af de sjældne måneder, hvor antallet af nye bestillinger var større end afbestillinger. Under Corona har både Airbus og Boeing mærket, at flyselskaberne har skåret ned i deres flåder.
Med færre passagerer har de ikke brug for så mange fly længere – og hvis – så skifter de til mindre flytyper, der er billigere i drift.
Set over hele første halvår af 2021 kan Airbus glæde sig over i alt 165 ordrer på passager- og fragtfly mod 127 afbestillinger. Det giver et overskud på 38 maskiner. Igen takket være United Airlines…
(Indledningsfoto til artiklen: Fixion / Airbus)
Skriv et svar