Det kan godt være, at udenlandske turister engang blev modtaget med smattet wienerbrød, røde hotdogs og smørrebrød med leverpostej som det ypperste, dansk gastronomi kunne diske op med.
Det er heldigvis mange år siden. Mandag aften, hvor de nordiske Michelin stjerner blev uddelt, markerede nok engang, hvor vigtige danske mesterkokke i dag er for dansk turisme og Danmarks renommé ude i den store verden,
Selvom Corona pandemien kostede tre danske Michelin restauranter, rejste fire andre sig med en første stjerne. Kong Hans i København fik en ekstra. Noma en tredje til samlingen, I alt modtog danske restauranter seks grønne stjerner.
”I de senere år har nytænkte måltider i topklasse været med til at tegne Danmarks image i udlandet, og stjernerne er væsentlige for turisternes opfattelse af Danmark. Stjernerne trækker omtale, image og turister, men det er i høj grad den generelle madscene, der opfylder turisternes ønsker om god mad i Danmark”, forklarer kommunikationschef Anders Rosbo fra VisitDenmark.
Det nationale danske turistbureau får nu endnu flere gode historier at fortælle om dansk madkunst. I den forbindelse er de mange grønne stjerner til danske restauranter fantastiske, fordi de rimer på vores fortælling om dansk bæredygtighed.
En analyse fra 2018 viste, at op mod hver tredje udenlandske besøgende dengang var en mad- og gastro-turist. For dem er madoplevelser af høj eller afgørende betydning for, at de vælger at holde ferie i Danmark. Især blandt gæsterne på Michelin restauranterne er der mange internationale turister, også de eksklusive foodies, der primært rejser efter maden.
Mad- og gastro-turister er meget attraktive turister. De har et højere forbrug end den gennemsnitlige udenlandske gæst. Flere af dem vil gerne hertil igen, og de er godt tilfredse med deres ferie i Danmark.
De scorer samtidig højt som ambassadører for Danmark: To ud af tre på storbyferie vil anbefale ferie i Danmark til venner og bekendte….
(Indledningsfoto til artiklen: Geranium i København)
Skriv et svar