Alle, der flyver meget, vil kunne genkende de situationer, som beskrives i denne lille artikel. Men overholder I altid reglerne selv?
Rejser med fly har ændret sig. Hvor det før i tiden kun var højt lønnede, der havde råd til at købe flybilletter, er flyrejser i dag ofte billigere end at køre samme rute med tog eller bil.
Lavpris selskaber har trykket priserne, så alle flyselskaber i dag forsøger at presse flere mennesker ind på samme plads.
Afstanden mellem sæderne er skåret ned – måltider, drinks og bagage skal man nu betale for. I hvert fald, når man flyver på turistklasse.
Og passagerernes reaktion?
De forsøger naturligvis at få mere ombord som håndbagage ombord. Nogle tager sågar hjemmelavet mad og drikkelse med.
Alt sammen er det med til at stresse både passagerer og det flypersonale, der skal forsøge gøre flyveturen så behagelig som muligt.
I det populære amerikanske tv-program ”Today” har flypersonale nu løftet stemmen en smule. Her er en række gode råd fra personalet, så stress, spændinger og skænderier kan undgås under boarding, flyvning og udstigning:
Alle flygæster forsøger naturligvis at placere deres håndbagage i skabene lige over deres sæde. På den måde er det nemmere at komme til sine gadges, en bog eller et lommetørklæde. Husk dog, at ingen har en særret til skuffen over ens sæde. Derfor må personalet gerne flytte rundt på passagernes bagage, når der skal skaffes plads til mere. Det er ikke et personligt angreb på bestemte passagerer. Derfor vis forståelse.
Lad være med at skubbe børn ombord, mens de sidder i en barnevogn. Den skal afleveres som almindelig bagage ved check-in. Brug i stedet en bæresele til barnet. Spørg gerne personalet ombord, om der er muligheder for at skifte ble på et spædbarn. På den måde undgår man sure blikke fra medrejsende, og at ens sæderække forvandles til et badeværelse.
Hvis man er allergiker eller har sukkersyge, kan det være svært at acceptere, hvad der normalt serveres ombord. Spørg derfor allerede under billet-bestillingen eller senest ved check-in, hvilke regler det pågældende flyselskab har. Må man f.eks. tage sit eget mad med ombord i disse tilfælde.
Der findes mange måder, man kan irritere sin sædenabo på under flyvningen. Hvem erobrer f.eks. armlænet – hvem får vinduespladsen eller den største benplads? Men lad i hvert fald være med at dreje op for lyden på smartphones, laptops, musikafspillere, tablets og andre gadges, I har taget med ombord. Og husk at bruge hovedtelefoner.
Lad være med at åbne den herlige flaske whisky eller cognac, som I fandt billigt i Duty Free, før I er kommet frem til destinationen og er ude af lufthavnen. Den må ikke åbnes ombord. Det er forbudt at drikke medbragt spiritus under flyvningen. Bestil derfor drinks hos kabine personalet – og ikke for meget. Spiritus slår hårdere i 10.000 meters højde end hjemme i dagligstuen.
Der er en god grund til, at personalet ombord tit går rundt med plastikposer hen mod slutningen af flyrejsen. Hjælp personalet med at smide alt det affald ud, som har ophobet sig omkring ens sæde under flyvningen.
Lad være med at rejse jer, inden flyet er nået frem til gaten. Også selvom skiltet med ”Fasten Seatbelts” er slukket. Ofte ser man passagerer rejse sig og åbne bagage boksene, mens flyet stadig ruller. Men man kommer ikke hurtigere ud af den grund. Tværtimod stresser det medpassagerer og personale, når mellemgangen allerede er fyldt med passagerer, inden dørene er åbnet.
Og til sidst – internationalt hedder det ikke længere stewardesser eller stewards. I dag kaldes personalet ombord for ”Flight Assistants” hos de fleste flyselskaber. Ordet cockpit er i øvrigt også yt. I dag hedder det ”Flight Deck.”
Skriv et svar