Vi har sommer og dermed højsæson for ferier og flyrejser.
Desværre må flyenes kabine-personale også meget oftere høre på de samme tåbelige spørgsmål fra passagerer, der forsøger at være morsomme.
Desuden har mange passagerer de samme dårlige vaner, der irriterer stewardesser, stewarder og pursere, som nu om dage går under den mere upersonlige fælles-betegnelse kabine-personale.
Det job, der engang var den store drøm for små piger, har nemlig også sine skyggesider.
Hvilke det kan være, afslører en ex-stewardesse over for den store tyske tv-station RTL. Hun fortæller også, hvad passagerer helst skal lade være med på flyveturen.
”Min kuffert er for tung. Kan du ikke løfte den op i overskabet for mig?”, er et af de spørgsmål, som passagerne stiller oftest. Svaret er som oftest et klart nej.
Kabine-personalet er nemlig som regel ikke forsikret mod, at de bliver skadet ved at løfte andres bagage. Kufferterne i kabinen må i øvrigt slet ikke være tunge.
Desuden burde de fleste voksne passagerer – måske lige bortset fra ældre, handicappede eller børn – være i stand til at løfte deres egen håndbagage.
”Kan de mon finde ud af at styre flyet?” Mange passagerer mener åbenbart, at de viser humor, når de stiller spørgsmålet, hver gang de går ombord på et fly.
Spørgsmålet om, hvorvidt piloterne er uddannet til at styre det fly, som de sidder i cockpittet på, efterlader ofte kabine-personalet i tvivl om, hvorvidt passageren mente det i sjov eller alvor. Hver gang kan det være svært for personalet at holde et venligt smil.
”Det har de ellers lovet os ude i gaten”. Mange passagerer stiger ombord på et fly og tror, at deres ønsker bliver opfyldt med det samme. Lad det være kravet om at sidde ved siden af hinanden eller tage ekstra bagage med i kabinen.
Problemet er, at ingen kan forudse, hvordan situationen udvikler sig i en flykabine før afgang. Derfor er det altid bedst at booke sæder ved siden af hinanden på forhånd.
Det koster en afgift hos nogle flyselskaber, men den må passagererne acceptere fremfor at gå i diskussion med kabine-personalet.
En tredje kommentar, som personalet ofte hører, er ”jeg kender en, som er pilot eller kabine-ansat”. Hvad meningen er, er ofte uklar.
Mener passageren, at han eller hun har ret til særbehandling af den grund? Eller er det mon et klodset forsøg på at komme i snak?
I virkeligheden vil kabine-personalet meget hellere ville fortælle, om de har en uddannelse, som kan hjælpe i nødsætning – f.eks. at vedkommende er læge.
Endelig hører kabine-personalet ofte kommentaren ”kan de ikke holde toilettet rent?”. Specielt på længere flyveture er flyenes toiletter hurtigt slidte at se på.
Omvendt er personalets hoved-opgave at sørge for passagererne sikkerhed og velbefindende – ikke at rengøre toiletter.
Det ville nok være bedre, hvis flypassagerer efterlod toilettet i samme stand som, da de selv gik ind i dem….
(Indledningsfoto til artiklen: Gerrie van der Walt / Unsplash)
Skriv et svar