Som bekendt er der varslet strejke blandt piloterne i SAS med start fra i morgen onsdag. Desuden er også andre flyselskaber som f.eks. Ryanair ramt af arbejdsnedlæggelser her midt i sommerferie perioden.
Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har derfor udsendt en guide til, hvad man som passager kan gøre, hvis man kommer i klemme i flyselskabernes strejker, aflysninger og forsinkelser af afgange.
”Når tv og andre nyhedsmedier fortæller om forsinkede fly og strejker, er det vigtigt, at man sætter sig ind i, hvad det præcist betyder for ens egen rejse,” siger Lars Atent. Han er leder af Forbruger Europa, der har til huse i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
”Det er nemlig ikke nødvendigvis alle, som bliver berørt ens. F.eks. kan de store flyselskaber have under-leverandører, hvor afgangene kan blive påvirket forskelligt eller slet ikke,” fortsætter han.
Lars Arent tilføjer, at ens rettigheder kan afhænge af forskellige regelsæt under en strejke. Der kan være forskelle på rejsetypen og de konsekvenser en strejke får for ens rejse.
Her er en række gode råd fra Forbruger Europa, som man bør være opmærksom på ved alle rejser – men især her hvor strejker og forsinkelser præger flytrafikken:
- Hold dig grundigt informeret om netop din afgang.
- Når der opstår et problem i forbindelse med din rejse, skal du med det samme kontakte den, du har købt billetten af. Det kan være et flyselskab eller et rejsebureau.
- Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in på det tidspunkt, som flyveturen oprindeligt skulle være afgået fra. Det gælder også ved forsinkelser, med mindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller aflyst.
- Vent med at søge alternative rejser, indtil du ved, om dit fly er aflyst. Ellers er det ikke sikkert, at du kan få eventuelle ekstra udgifter dækket.
- Hør, hvad det strejkende flyselskab tilbyder dig. Det skal tilbyde dig at komme med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Du kan også vælge at få pengene retur.
- Hvis flyselskabet ikke kan tilbyde dig en løsning, og du selv har fundet en alternativ afgang, så bestil den ikke, før du har været i kontakt med flyselskabet. Hvis du ikke kan komme i kontakt med flyselskabet, kan du ikke være helt sikker på at få erstattet dine ekstraudgifter. Som udgangspunkt har du dog krav på at få dækket udgifter til en alternativ afgang – også hvis det er en ny billet hos et andet flyselskab.
- Gem kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle ekstraudgifter.
- Sørg for at have mest mulig dokumentation på skrift, herunder dine klager og øvrige henvendelser til flyselskabet.
- Få styr på din ret til at afbestille hoteller og andet forhånds-booket på destinationen. Hvis du skal kræve erstatning herfor, er det dit ansvar, at du har begrænset tabet så meget som muligt.
- Er flyet mere end fem timer forsinket, kan du aflyse turen og få pengene retur.
- Hvis dit fly er forsinket, kan du have krav på kompensation og måltider, der står i rimeligt forhold til ventetiden og til kompensation. Du kan desuden kræve hotelophold, hvis du må overnatte samt betaling for transport til og fra lufthavnen.
- Som flypassager i EU er du sikret grundlæggende rettigheder, hvis flyet er forsinket eller aflyst.
- Klag altid skriftligt til flyselskab eller rejsebureau. Det kan f.eks. være pr. email eller via formularer på flyselskabets elle rejsebureauets hjemmeside. Husk altid at gemme dokumentationen.
- Hvis du ikke er tilfreds med den løsning, flyselskabet tilbyder dig, skal du klage til Trafikstyrelsen. Det gælder både klager over alternativ afgang og klage over ekstra ydelser som f.eks. måltider og hotelophold som følge af forsinkelserne.
- Hvis forsinkelsen eller aflysningen er opstået i et EU-land, så du ikke kan komme hjem til Danmark som planlagt, kan du kontakte Forbruger Europa.
- Hvis du mener, du har krav på at få erstattet hotelophold eller andet, du har forudbestilt på destinationen og ikke nåede frem til i tide – så klag til flyselskabet. Hvis ikke du er enig i dets afgørelse, så skal du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager.
- Pakkerejse-Ankenævnet behandler klager over køb af pakkerejser.
(Indledningsfoto til artiklen: Marco Lopez / Unsplash)
Skriv et svar