I Frankrig må man ikke lave sin egen bedømmelses-skala for hotellernes kvalitet. Gør man det alligevel, vanker der bøder i mange millioner kroners klassen.
Senest er de strikse franske regler gået ud over internet-giganten Google. Her havde man lavet sine egne hotel ratings i Google Maps, der ikke hentede sine data fra turist ministeriet i Paris.
Det har nu kostet Google en bøde på 1,1 millioner euro – ca. 8,3 mio. kroner – som det amerikanske tech-firma har accepteret at betale.
Historien begyndte tilbage I 2019, hvor den franske forbruger- og konkurrence-myndighed DGCCRF modtog en række klager fra internet-brugere, fordi Google benyttede sit eget system til at vurdere hotellers kvalitet.
Systemet i Google Maps bruger en skala fra én til fem stjerner. Præcist, som vi kender det fra internationale hotel ratings.
Det går bare ikke i Frankrig, der har sit helt eget system. Det bygger på bedømmelser foretaget af landets lokale turist myndigheder og er nærmest lov.
Googles skala bygger derimod på en hemmelig software algoritme, der henter sine data fra kunders egne anmeldelser af hoteller plus en række andre kilder.
Af den grund kan folk, der bruger Google Maps til at søge efter hoteller, ikke se de ”rigtige” stjerner på deres skærme. Omkring 7.500 hoteller worldwide indgår i Googles kvalitets-oversigt.
Efter at de franske myndigheder lancerede en officiel undersøgelse mod Google, ændrede internet giganten straks sin stjerne-skala.
Det hjalp dog ikke Google i forhold til bøden. Den skal betales uanset hvad. Men mon ikke Google har råd?
Tilbage i 2018 udskrev EU en bøde på 4,34 milliarder euro, fordi Google havde brugt Android styresystemet til at reklamere for sine egne apps.
(Indledningsfoto til artiklen: Brett Jordan / Pixabay)
Skriv et svar