Sverige er meget andet end Stockholm, SAS, Volvo, Malmø og Greta Thunberg. Sverige har også Göteborg, der nu kan smykke sig med titlen ”Europas hovedstad for smart turisme.”
Den titel har Göteborg, efter at EU-Kommissionen valgte byen blandt 35 kandidater fra hele Europa. Göteborg var den eneste nordiske by i konkurrencens finale-runde.
Via konkurrencen ”European Capital of Smart Tourism” ønsker EU-Kommissionen at honorere byer, der differentierer sig med smarte, innovative og inkluderende turismeløsninger.
Byer fra 17 EU-lande deltog i dette års udgave af konkurrencen, hvor kandidater blev bedømt i fire kategorier – bæredygtighed, tilgængelighed, digitalisering og kultur/kreativitet.
Ti byer gik videre til den endelige finale i Helsinki, hvoraf to blev valgt som vindere. Det blev Göteborg og Malaga i Spanien.
I sine konkurrence-bidrag fokuserede Göteborg på byens styrker i alle fire kategorier og understregede ambitionen om at ville dele viden og erfaring med andre destinationer.
Göteborg er nået langt – ikke mindst med hensyn til digitalisering. Den svenske storby topper desuden i det prestigefyldte Global Destinations Sustainability Index. Det betyder, at Göteborg kan kalde sig verdens mest bæredygtige turistby.
EU-Kommissionen udsteder titlen ”European Capital of Smart Tourism” til to europæiske byer ad gangen.
De vindende byer udpeges, fordi de arbejder med turisme-udvikling på en smart, innovativ og inkluderende måde.
I 2019 var det Helsinki og Lyon, der vandt. I 2020 er det Gøteborg og Malaga, der overtager rollen som ’den smarteste by’.
Byer i EU med over 100.000 indbyggere kan deltage. I EU-lande, der ikke har så store byer, kan den største by deltage….
Skriv et svar