Der har længe været mistanke om, at Rusland bevidst generer lufttrafikken over Østersøen, Ukraine og andre dele af Østeuropa med ”GPS-jamming” som led i sin cyberkrigsførelse.
I GPS-jamming udsendes forstyrrende og vildledende satellit-signaler til fly, så de kommer ud af kurs og let ender inde over fjendtligt territorium.
Det historisk set mest berømte eksempel var angiveligt en Korean Airlines 007 Boeing 747, der blev skudt ned over russisk territorium tilbage i september 1983. Alle 269 ombordværende blev dræbt.
Flyet var kommet ud af kurs på sin flyverute fra New York til Seoul i Sydkorea via Anchorage i Alaska.
GPS-forstyrrelserne er nu så omfattende over Østersøen, at Finnair har måttet lukke sin første flyrute af sikkerheds-mæssige grunde.
Fra i går den 29. april og frem til den 31. maj stopper Finnair sine daglige flyforbindelser mellem Helsinki i Finland og den estiske by Tartu. Årsagen er gentagne forstyrrelser af GPS-signalerne i den pågældende region.
”I den forløbne uge måtte vi dirigere to Finnair-afgange tilbage til Helsinki, efter at GPS-forstyrrelser havde forhindret indflyvningen til Tartu,” forklarer Finnair.
Flyselskabet understreger samtidig, at forstyrrelserne ikke har gjort skade. Driftsstoppet er udelukkende en ekstra sikkerheds-foranstaltning, så andre navigations-metoder end GPS kan blive installeret i Tartus lufthavn.
”Systemerne i Finnairs fly kan identificere forsøg på at forstyrre GPS. Vores piloter er trænede i situationen, og de har alternative former for navigation at undvige på,” skriver det finske flyselskab i en pressemeddelelse.
GPS-forstyrrelserne i Baltikum er muligvis del af en hybrid krigsførelse hos Rusland. Mange mener, at udgangspunktet er en computer-station i den russiske enklave Kaliningrad, der ligger indeklemt mellem Polen og xxxxx.
Ifølge Finnair har GPS-forstyrrelserne taget til i antal og styrke siden 2022. Året, hvor Rusland overfaldt Ukraine.
Det gælder ikke kun i Østersø-regionen, men også over Sortehavet tæt på Ukraine-krigen, over det Kaspiske Hav og i den østlige ende af Middelhavet.
I sidstnævnte tilfælde mener flyselskaberne, at forstyrrelserne kommer fra radiofyr i arabiske lande nord og øst for Israel. De har til formål at lede vestlige civilfly på afveje.
Så sent som i weekenden havde udenrigsministrene fra de baltiske lande Estland, Letland og Litauen advaret om GPS-jamming i den ansete engelske avis Financial Times.
Ministrene mente, at Rusland øgede risikoen for en flyulykke med deres målrettede stø
Skriv et svar