De store flyselskaber i Europa lever ikke op til deres løfter om at blive mere klima-venlige og lade deres fly forurene mindre. Hvad de derimod foretager sig, grænser til ”greenwashing.”
Kraftige angreb fra miljø-organisationen Greenpeace, der har taget de syv største flyselskaber under en kritisk og grønt-farvet lup i en netop udsendt rapport.
For at leve op til klima-aftalen fra Paris skal europæiske flyselskaber reducere deres trafik med mindst to procent om året fra nu og frem til 2040. Ellers bliver det ikke mulig at holde den globale opvarming under 1,5 grader Celsius.
Ifølge Greenpeace har ingen af de tjekkede flyselskaber forpligtet sig til at opfylde pariser-aftalens indhold. Desuden har de ikke udstukket årlige mål for deres CO₂ reduktioner.
De syv flyselskabs-grupper i rapporten er:
- SAS
- Lufthansa med bl.a. Swiss, Austrian og Eurowings
- Air France-KLM med bl.a. Transavia
- Ryanair med bl.a. Buzz, Lauda og Malta Air
- easyJet
- TAP Portugal
- IAG med bl.a. British Airways, Iberia og Vueling
”Europas største flyselskaber gemmer sig bag et røgslør af tomme løfter og holder dermed lufttransporten afhængig af olie,” siger Herwig Schuster. Han er talsmand for Greenpeace’ Mobility for All kampagne.
“EU kan ikke længere lade luftfarten slippe afsted med dens organiserede ”green washing.” EU skal tvinge flyselskaberne til at skære ned i deres trafik. Begyndelsen kunne være et forbud mod korte flyruter, hvor der findes gode alternativer med tog,” fortsætter han.
Greenpeace tilføjer i den forbindelse, at transport står for over 2/3 af den olie, som bruges i EU. Desuden kører 25 procent af alle flyafgange i EU i øjeblikket på russisk olie.
Miljø-organisationen nævner ikke noget om, at flere flyselskaber allerede har igangsat netop initiativer med jernbane-selskaber:
Det er bl.a. KLM i Holland med rejser mellem Amsterdam og Bruxelles, Air France med indenrigs afgange i Frankrig og Lufthansa gennem et samarbejde med Deutsche Bahn.
I stedet beskylder Greenpeace flyselskaberne for at ville vildlede forbrugere og politikere med falske løfter og satsninger på in-effektive udveje:
Det er f.eks. løsninger som CO₂ neutralitet, CO2 kompenserede billetter og de såkaldte bio-brændstoffer (SAF).
I 2019 var disse syv flyselskabs-grupper ansvarlige for udledning af 170 millioner tons af CO2. Det er mere end Danmark, Sverige, Norge og Finland forurener med tilsammen.
Greenpeace tilføjer, at luftfarten er den hurtigst voksende kilde i EU til CO₂ emissioner i transport-sektoren. Samtidig er der med de nuværende EU-regler ingen krav om, at flyselskaberne skal skære ned i deres udledninger eller reducere antallet af afgange.
Ifølge miljø-organisationen har flyselskaberne tværtimod stor glæde af gratis forurenings-tilladelser, får direkte statstilskud eller skattefrihed og modtog over 30 milliarder i offentlig hjælp under Corona pandemien….
(Indledningsfoto til artiklen: WorldInMyEyes / Pixabay)
Skriv et svar