Der er gået næsten et år, siden Trends & Travel kunne fortælle første gang, at Air Greenland ville købe et nyt og tidssvarende Airbus A330neo fly til erstatning af sin 22 år gamle ”Norsaq”.
Norsaq har opnået en nærmest kult-agtig status, fordi flyet har transporteret mange tusinde passagerer mellem København og Grønland.
Den gamle maskine er en Airbus A330-200, mens det nye er en A330-800. Det er en ”neo” type, hvilket betyder, at jetmotorerne er meget mere støjsvage og mindre forurenende.
På grund af Corona bliver flyet et år forsinket. Det skulle egentlig være leveret i slutningen af 2021, men nu bliver det først i andet halvår af 2022.
Corona pandemien har også udsat den endelige underskrift af kontrakten mellem Air Greenland og Airbus, der nu foregik torsdag.
Den lange ventetid kan have gavnet Air Greenlands økonomi, fordi flypriserne er faldet i mellemtiden. Kun få flyselskaber køber nyt for tiden.
De to parter offentliggør ikke nogen beløb, men Air Greenlands største investering nogensinde er formentlig gået fra den normale listepris på 1,6 milliarder kroner til det halve beløb.
Det nye grønlandske langdistance-fly får plads til 305 passagerer, hvilket er 22 flere end i den gamle Norsaq.
De kommer til at sidde i en hyper-moderne Airspace kabine med det seneste nye i inflight underholdning og Wi-Fi forbindelser.
Motorerne bliver Rolls-Royce Trent 7000, der sammen med et vinge-design a la storebror Airbus A350 et 25 procent lavere brændstof forbrug pr. sæde end de fly, de afløser.
(Indledningsfoto til artiklen: Fixion / Dreamstime / Airbus)
Skriv et svar