I december begyndte rygterne at svirre, og de har nu vist sig at være sande. Grønland har brugt omkring en milliard kroner på at købe sig et nyt fly.
Flyet er en Airbus A330-800neo, som vil blive leveret næste år. Fra efteråret 2021 skal det store fly indsættes på ruten mellem København og Kangerlussuaq, der i øjeblikket er Grønlands eneste internationale lufthavn til civile fly.
Når Grønland får to yderligere internationale lufthavne i 2023 – i Nuuk og Ilulissat – vil der være tre ruter til København for det nye passagerfly at betjene.
Grønland satser stærkt på at få flere turister til øen. Den nye Airbus A330neo bliver et vigtigt element i den strategi, fordi den muliggør daglige afgange mellem Syddanmark og verdens største ø.
Air Greenlands valg af A330-800 kan overraske nogle, for denne model er en af Airbus’ mindst eftertragtede.
Kun 13 eksemplarer er bestilt af denne type, mens Airbus har 323 ordrer på den større A330-900 model.
Der er dog mindst én god grund til, at grønlænderne har valgt netop 800’eren:
Den ene kan selvfølgelig være pengene. Man kunne godt forestille sig, at Airbus har givet en klækkelig rabat for at få gang i salget.
Den anden er, at kun A330-800 af markedets større fly kan bruge den relativt korte startbane i Kangerlussuaq – det tidligere Søndre Strømfjord.
Hverken A330-900 eller Boeings konkurrerende 787 Dreamliner, som også har været inde i billedet, kan.
Den nye Airbus til Grønland har plads til 305 passagerer, som den kan transportere over afstande op til 15.094 kilometer. Det er næsten 2.000 kilometer længere end den større A330-900.
Airbussen er den største investering i et nyt fly, som Air Greenland nogensinde har gjort. Flyselskabet åbnede i 1960.
Den nye Airbus skal afløse en legende på ruten mellem København og Grønland. Det er en Airbus A330-200, som er 21 år gammel og kendt under sit kælenavn ”Norsaq”.
Ud over flere passagerer ad gangen har Airbus A330-800 også andre fordele for Air Greenland:
Det er en ”neo” maskine, hvilket betyder 14 procent lavere brændstof-forbrug, mindre støj og et 15 procent fald i CO2 belastningen. Vigtigt for Grønland, der har en så sart og uspoleret natur. Desuden tilbyder flyet en højere komfort end forgængeren.
Air Greenland forventer en vækst på over 10 procent, når det nye fly går i rute om halvandet år. En ekstra lokkemad kunne være lavere billetpriser.
Ud over Air Greenland har Airbus indtil videre kun solgt A330-800neo fly til Kuwait Airways, Uganda Airlines og til en tredje unavngiven køber….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar