Mens der kører en konstant diskussion om, hvorvidt flybilletter med et klima-tillæg er det rene green-washing og i virkeligheden gør noget mærkbart ved flyselskabers forurening, viser nye tal fra Tyskland, at de grønne billetter faktisk stiger i popularitet.
Ifølge Lufthansa Group har over en million flypassagerer nu bestilt de såkaldte ”green fares” billetter i projektets første år. Det svarer til tre procent af de rejsende.
Den største interesse finder man hos Lufthansas Business Class kunder. Det er omkring 11 procent af bookingerne.
Forklaringen er formentlig, at billetterne bestilles af virksomheder, der har en form for klima- og bæredygtigheds-strategi. Derfor skal flyrejser selvfølgelig gøres så grønne som muligt.
Ifølge Lufthansa købes ”green fare” billetter på Business Class oftest på korte flyruter som mellem Hamborg og München, Frankfurt og Berlin samt mellem Zürich og London. Sidstnævnte flyves af Lufthansas datterselskab Swiss.
Lufthansa har beregnet, at ”green fares” har kompenseret for over 77.000 tons CO₂. Der er solgt hos både Lufthansa selv og hos datterselskaberne Austrian, Swiss, Brussels Airlines, Discover, Air Dolomiti og Edelweiss.
De 77.000 tons svarer til CO₂ udledningen fra mere end 12.000 flyvninger fra Hamborg til München med et moderne Airbus A320neo passagerfly.
”Green Fares” billetter kompenserer for den rejsendes CO₂ belastning ved dels art donere penge til 15 klima-projekter, som Lufthansa investerer i.
Dels indkøber en tilsvarende mængde fossil-frit brændstof, som svarer til den grønne andel af flybilletten.
Brændstoffet er det såkaldte SAF eller Sustainable Aviation Fuel, der f.eks. kan fremstilles af affald fra husholdninger, skovdrift eller ved at fremstille eFuel af CO₂.
SAF alene kan reducere CO₂ udledningen med 20 procent, selvom flyene endnu ikke kan og må flyve alene på SAF. Nu om dage blandes det som en lille andel i den normale flybenzin….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar